Abstract:
تحقیق حاضر با هدف تعیین ارتباط بین تفکر انتقادی و سبک های هویت (اطلاعاتی ، هنجاری و اجتنابی) است. تحقیق از نوع تحقیقات همبستگی می باشد و جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه اول دبیرستان شهر نظر آباد و نمونه ، 320 دانش آموز از پایه اول دبیرستان های شهر نظر آباد می باشند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد مطالعه در تحقیق آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا و پرسشنامه سبک های هویت وایت ، می باشد که داده های به دست آمده از این دو ابزار در سطح توصیفی که شامل (میانه ، میانگین ، انحراف معیار و همبستگی) و سطح استنابطی (رگرسیون گام به گام) تحلیل شد نتایج نشان داد ارتباط معنی دار و مستقیم تفکر انتقادی با سبک اطلاعاتی بود و عدم ارتباط تفکر انتقادی با دو سبک هنجاری و اجتنابی بود. همچنین نتایج حاکی از پیش بینی تفکر انتقادی توسط سبک اطلاعاتی می باشد. که هویت و تفکر انتقادی در برنامه ریزی آموزشی به صورت کلان و در سطح خرد مد نظر قرار گیرد. .
in this research we have tried to examine the relation between critical thinking and identity styles. present research is correlation and its population is all the first grade high school students in Nazarabad. Its sample includes 320 first grade high school students in Nazarabad and they were chosen through multistage cluster sampling. California Critical Thinking Skills Test (CCTST) and White’s Identity Style Questionnaire have been used to collect the data. And the data collected through these tools were analysed at a descriptive level including mean, median, standard deviation and correlation. this research shows that there is a meaningful and direct relation between critical thinking and informational style. The results also show that there is no relation between critical thinking and normative and avoidable style. So we can infer that identity and critical thinking should be considered widely in educational planning.