Abstract:
مقدمه و هدف: تمرینات ادراکی - حرکتی شامل فعالیتهای حرکتی میباشد که هدف عمده آن بهبود مهارتهای شناختی یا تحصیلی است و بر برنامه رشدی کودکان دلالت دارد. هدف از مطالعه حاضر، تاثیر تمرینات ادراکی حرکتی بر آگاهی بدنی کودکان دارای اختلال سندروم داون بود.
روش:روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه تجربی میباشد. 24 کودک دارای اختلال سندروم داون با دامنه سنی 4 تا 7 سال از شهرستان شهرضا به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور مساوی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. مطالعه شامل مراحل پیشآزمون، تمرین و پسآزمون بود. در مرحله پیشآزمون، از شرکتکنندگان هر دو گروه آزمون پردو به عمل آمد. گروه آزمایشی 24 جلسه برنامه تمرینی را هفتهای سه جلسه (در 8 هفته) و هر جلسه به مدت 45 تا 60 دقیقه انجام دادند. پس از پایان دوره تمرینات از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمونهای ویلکاکسون و یومن ویتنی تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که یک دوره برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی بر آگاهی بدنی و تمامی خرده مقیاسهای آن تاثیر معناداری داشت.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی میتواند روش موثری در افزایش آگاهی بدنی کودکان دارای اختلال سندروم داون باشد
Background and Objectives
Perceptual-Motor Training is including motor activity the main objective of this activity's is improvement cognitive skills or education and it refers to the developmental program for children. The purpose of this study was to examine the effect of perceptual-motor trainings on body awareness children with Dawn Syndrome disorder.
Methods
the research method was semi-empirical manner conducted through a pretest-posttest design. For this purpose, 24 children Dawn Syndrome disorder (4-7 years old) from Shareza city and through a purposive sampling method were located in two groups experimental and control with randomly and equally. This study was included pretest, practice and posttest phases. In pretest phase, participants executed Pordo test. Experimental group 24 sessions training program executed during 8 weeks (3 sessions per week). After training program completed, participants executed Pordo test. Data analyzed with Wilcoxon and U Mann Whitney statistical methods.
Results
The results indicated that a perceptual-motor training program effect on body awareness and their sub scale.
Conclusions
Thus, perceptual- motor training program could effective method in enhance body awareness of children with Dawn Syndrome disorder