Abstract:
حل مسئله یک نوع روش خلاقانه است، یادگیری مسئله محور یک روش آموزشی است که در آن از
مسائل بدون ساختار و پیچیده، بهعنوان ابزاری برای ایجاد انگیزش یادگیری مورد استفاده قرار می گیرد.
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر روش تدریس مسئله محور بر خلاقیت ریاضی دانش آموزان پایه هشتم
بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تجربی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش
آموزان پایه هشتم شهرستان قائمشهر است. ١٢٠ نفر با روش نمونهگیری تصادفی در دو مرحله به عنوان
نمونه انتخاب و به دو گروه پیش آزمون و پس آزمون تقسیم شده است. جهت جمعآوری داده ها از
پرسشنامه تورنس ( ١٩٧٩ ) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری و نرم افزار Spss22
استفاده شده است. نتایج نشان داد که روش تدریس مسئله محور بر خلاقیت ریاضی دانش آموزان
پایه هشتم موثر میباشد آموزش مساله محور به دانش آموزان فرصت خواهد داد که مساله خود را به خوبی
درک کنند و با تفکر در مساله و خلاقیت شخسی آن را تجزیه و تحلیل کنند و شخصا از آنها نتیجه گیری
کنند.
Machine summary:
ب - تحليل استنباطي داده ها فرضيه اول : بين روش تدريس مساله محور و سيالي دانش آموزان رياضي پايه هشتم رابطه معنا داري وجود دارد.
فرضيه ي دوم : بين روش تدريس مساله محور و انعطاف دانش آموزان رياضي پايه هشتم رابطه معنا داري وجود دارد.
جدول ٤- آزمون tمستقل بين دو گروه آزمايش و گواه در عامل انعطاف پذيري (به تصویر صفحه رجوع شود) فرضيه سوم : بين روش تدريس مساله محور و ابتکار دانش آموزان رياضي پايه هشتم رابطه معنا داري وجود دارد.
جدول ٥-آزمون tمستقل بين دو گروه آزمايش و گواه در عامل ابتکار (به تصویر صفحه رجوع شود) تاثير روش تدريس مسئله محور بر خلاقيت رياضي دانش آموزان پايه ششم / ٧ در جدول ٥ نتايج آزمون t بين دو گروه آزمايش و گواه در عامل ابتکار آورده شده است براساس نتايج مندرج در جدول در درجه آزادي ٩٣ سطح اطمينان ٩٩ درصد مقدار t به دست آمده (٧٢٧/=t)بزرگتر از t جدول (٢٦٧=t) است پس ميتوان نتيجه گرفت که بين ميانگين دو گروه تفاوت معناداري وجود دارد.
فرضيه چهارم : بين روش تدريس مساله محور و بسط دانش آموزان رياضي پايه هشتم رابطه معنا داري وجود دارد.
جدول ٦-آزمون t مستقل بين دو گروه آزمايش و گواه در عامل بسط (به تصویر صفحه رجوع شود) خلاصه و نتيجه گيري يافته هاي تحقيق حاضرنشان داد که ، روش تدريس مساله محور بر خلاقيت رياضي دانش آموزان پايه هشتم موثر است و از اين رو به ابعاد خلاقيت به صورت جداگانه پرداخته ميشود.