Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی آسیب های مرتبط با عملکرد نظام آموزش عالی در زمینه توسعه منابع انسانی استان یزد با بکارگیری پارادایم کیفی و اصول نظریه مبنایی یا داده بنیاد و ارائه پیشنهاداتی به منظور اتخاذ راهکارهای مناسب جهت جبران و رفع آسیب ها و نقاط ضعف شناسایی شده، انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهش های کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی و غیرآزمایشی است. داده های مورد نیاز این مطالعه از طریق انجام مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند با 45 نفر از خبرگان، نخبگان، سیاست گذاران، برنامه ریزان و مدیران استانی، متخصصان و کارشناسان منابع انسانی استان که به نوعی در فرایند توسعه منابع انسانی استان یزد دخیل بودند، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مقایسه مداوم به شیوه استراوس و کوربین انجام شد. بر اساس یافته های این مطالعه، اصلی ترین آسیب های وارد بر عملکرد نظام آموزش عالی در زمینه توسعه نیروی انسانی استان یزد، ضعف منابع و کارکرد آموزشی موسسات آموزش عالی استان، نامناسب بودن سیاست های توسعه علم و فناوری و عدم توجه به آمایش در نظام آموزش عالی بود. بر این اساس مهم ترین راهکارها در جهت کاهش میزان آسیب های نظام آموزش عالی در زمینه توسعه منابع انسانی استان یزد، برقراری سازوکارهایی به منظور ایجاد ارتباط بین دانشگاه و بخش های اقتصادی استان، اجرای مطالعات آمایش در نظام آموزش عالی و بازنگری در شیوه های آموزشی پیشنهاد شده است.
Machine summary:
بر اين اساس مهم ترين راهکارها در جهت کاهش ميزان آسيب هاي نظام آموزش عالي در زمينه توسعه منابع انساني استان يزد، برقراري سازوکارهايي به منظور ايجاد ارتباط بين دانشگاه و بخش هاي اقتصادي استان ، اجراي مطالعات آمايش در نظام آموزش عالي و بازنگري در شيوه هاي آموزشي پيشنهاد شده است .
در اين پژوهش پرسش اساسي و اصلي اين بود که آسيب ها و نقاط ضعف نظام آموزش عالي در زمينه توسعه منابع انساني از بعد گسترش کمي دانشگاه ها، تنوع تخصص ها و رشته هاي تحصيلي، توجه به مهارت آموزي و ارتباط با صنعت در استان يزد چه مواردي بوده است ؟ به منظور تجزيه و تحليل داده ها از روش تحليل مقايسه مداوم به شيوه استراوس و کوربين ١ (٢٠١١) استفاده شد.
اين مدل سه راهبرد کلي را جهت بهبود عملکرد آموزش عالي در حوزه توسعه نيروي انساني و کاهش پيامدهاي منفي آن ارائه ميکند که شامل اجراي مطالعات آمايش در نظام آموزش عالي، ايجاد سازوکارهايي براي برقراي ارتباط بين دانشگاه با بخش هاي اقتصادي استان و بازنگري در شيوه هاي آموزشي ميباشد.
Journal of Iranian Higher Education, 2014;1(1): 107- 138 (in Persian).
Quarterly Journal of Educational Measurment and Evaluation Studies, 2013;3(4): 59-77 (in Persian).
Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 2009;15(3): 1-27 (in Persian).
Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 2009;15(3): 1-27 (in Persian).
Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 2009;15(3): 1-27 (in Persian).
Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 2009;15(3): 1-27 (in Persian).