Abstract:
فلسفه تشکیل حکومت اسلامی تامین نیازهای مادی و معنوی مردم است و در
راستای برآورده سازی نیازهای مادی مردم نهادینه سازی خدمت جزو ضروری
ترین اصول به شمار می رود. در بحث خدمت. مولفه های زیادی در نهادینه سازی
خدمت از منظر تهج البلاغه دخیل هستند. در مقاله گذشته به دو مولغه میم امانت
انگاری حکومت و بی اعتنایی به دنیا پرداخته شد. در شماره پیش رو به دو عنصر
تبلیغ و ترویج به مغابه ابزاری در نهادینه سازی خدمت پرداخته می شود. که در واژه
تبلیغ» خطبه ها و سخنرانی های امام علی علیه السلام و با کلید واژه ترویج, سیره
بخش نامه ها و نامه های حضرت مورد توجه قرار می گیرد. ضمنا روش این
تحقیق تحلیلی توصیفی می باشد به این شکل که ابتدا داده هایی از منابع مورد
نظر جمع آوری شده و مورد بررسی و تحلیل قرا گرفته است.فلسفه تشکیل حکومت اسلامی تامین نیازهای مادی و معنوی مردم است و در راستای برآورده سازی نیازهای مادی مردم نهادینه سازی خدمت جزو ضروری ترین اصول به شمار می رود. در بحث خدمت، مولفه های زیادی در نهادینه سازی خدمت از منظر نهج البلاغه دخیل هستند. در مقاله گذشته به دو مولفه مهم امانت انگاری حکومت و بی اعتنایی به دنیا پرداخته شد. در شماره پیش رو به دو عنصر تبلیغ و ترویج به مثابه ابزاری در نهادینه سازی خدمت پرداخته می شود. که در واژه تبلیغ، خطبه ها و سخنرانی های امام علی علیه السلام و با کلید واژه ترویج، سیره، بخش نامه ها و نامه های حضرت مورد توجه قرار می گیرد. ضمنا روش این تحقیق تحلیلی توصیفی می باشد به این شکل که ابتدا داده هایی از منابع مورد نظر جمع آوری شده و مورد بررسی و تحلیل قرا گرفته است.
Machine summary:
با اینکه امام علی: یک حاکم مسلمان است، حتی شهروندان غیر مسلمان را هم واجد حقوق شهروندی می دانند و در نامه ای که به مالک اشتر ارسال فرمودند به او گوشزد می کنند که مردم دو صنفند عده ای برادران دینی تواند و رعایت حقوقشان بر تو واجب است اما عده ای که در عقیده و مذهب با تو متفاوتند در مخلوق الهی بودن با تو هم نظیرند لذا رعایت حقوق اینان هم بر تو لازم است.
پنجم: نهادینه سازی فرهنگ خدمت در سایه مردمی بودن حاکم مردمی بودن حاکم و مدیر یکی دیگر از ویژگی های مهم برای حاکم است که امام علی: بروز آن را در حسن معاشرت با مردم، ملاقات بی پرده با مردم، شنیدن مشکلات از زبان خود مردم و تواضع و فروتنی در مقابل آنها می دانند.
بسیاری از مردم بیش از اینکه از عدم حل مشکل خود ناراحت باشند از برخورد بد ماموران و کارگزاران شکوه می نمایند؛ لذا امام: در نامه ای که عبدالله بن عباس به عنوان فرماندار بصره ارسال فرمودند، به او توصیه می فرماید:«سع الناس بوجهک و مجلسک و حکمک؛ و إیاک و الغضب، فإنه طیرة من الشیطان»<FootNote No="41" Text=" نهج البلاغه نامه 76.
بر خلاف بسیاری از مدیران امروزی که ظاهرا هدف اولیه و تلاش مضاعف آنان در راضی نگه داشتن اطرافیان، بستگان و عده ای از خواص جامعه، هزینه می شود، امام: به این دسته به عنوان کسانی می نگرد که همواره بار سنگینی را به حکومت تحمیل می کنند اما در هنگام سختی ها اینان کمترین فایده را برای جامعه دارند.