Abstract:
مسجد- مدرسه چهارباغ اصفهان بهعنوان گنجینهای از هنر و معماری اواخر عهد صفویه دارای اهمیت بسیاری است. این هنرها در جایگاه صنایع دستی اصیل ایرانی از ظرفیت پژوهشی مناسبی برخوردار هستند. پژوهش پیش رو تلاش دارد ضمن تبیین اهمیت جایگاه هنرهای مذکور در این بنا، آنها را از حیث ساختار و محتوا موردمطالعه قراردهد. تا زمینهساز پاسخ به مهمترین پرسش این پژوهش باشد که: صنایع دستی در مسجد-مدرسه چهارباغ دارای چه گونههایی هستند؟ و مهمترین ویژگیهای بهکاررفته در آنها چیست؟ در پژوهش حاضر که از لحاظ روش، توصیفی-تحلیلی است؛ تعیین جامعهآماری با توجه به تعدد نمونهها و فضای اندک مقاله، بهصورت هدفمند انجامگرفته است. لازم به ذکر است اطلاعات به شیوه میدانی و کتابخانهای جمعآوریشدهاند؛ و یافتهها بهصورت کیفی مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفتهاند، مشاهدات میدانی نشان میدهد که صنایع دستی این بنا از جهت تکنیک شامل، نابترین هنرهای منقوش و مکتوب حوزه کاشیکاری، حجاری، فلزکاری، گچبری و هنرهای چوبی است که دربردارنده نقوش هندسی، نقوش گیاهی و خوشنویسی هستند. در کنار این هنرهای منقوش، این بنا مزین به کتیبههایی است که بر بستر فلز، چوب، سنگ و حتی دست بافته زیلو اجراشدهاند، این کتیبهها مجموعهای از آثار خطاطان معروف عهد صفوی همچون محمد صالح و عبدالرحیم جزایری بوده و دربردارنده مهمترین خطوط ایرانی-اسلامیاند، در بعد مضامین نیز موضوعاتی همچون: آیات قرآن، احادیث، مدح ائمه اطهار و بهخصوص حضرت علی (ع) و تمجید از حامی بنا مشاهده میشود. در نهایت، مقایسه اطلاعات نشان میدهد که ساختار و محتوای صنایع دستی بهکاررفته با محل قرارگیری و کاربری هر بخش و درمجموع با کاربری اصلی بنا در هماهنگی کامل است. تقسیمات چهارگانه و کهنالگوی چلیپایی و همچنین تقارنهای گوناگون، نحوه اجرای صنایع دستی در مقیاس خرد و کلان جایگاه ویژه در این بنا دارند. همچنین متناسب با کاربری علمی بنا و نظم حاکم بر علوم اسلامی، از گرهها و نقوش نظاممند هندسی استفاده شده است. بهعلاوه، تناسب معنادار پیامها و مضامین هنرهای مکتوب با کاربری علمی-مذهبی قابلتأمل است.
Chahar Bagh mosque-school is of significant importance in the art and architecture of the Safavid era because of its superb ornamentations and inscriptions. The present study attempts to examine the existing Handycraft arts and their position using a typological perspective. The mentioned procedures help to answer the two underlying questions of this paper which are: 1) what role do the Handycraft arts play? And 2) In what types can we categorize them? This developmental study is descriptive-analytical and data was collected through field and desk study. Through detailed qualitative and quantitative analysis of the data, it was realized that in addition to outstanding architectural structure, the monument also includes several types of arts that are related to architecture of which Handycraft arts is but one. In the performance technique dimension, they include tiling, stone engraving, fantastic metal working and scolding and in the typology of design we can see the most eminent examples of geometric patterns, plant designs and calligraphy. Alongside these ornamentations, the building is adorned with various inscriptions on metal, wood, stone and even Hand-woven carpet. These inscriptions were written by famous calligraphers of the Safavid era among whom are such masters as Mohammad Saleh and Abdolrahim Jazayeri who wrote in Kufi (Banai and moalaghi), Nastaliq and Tholth. As far as content is concerned, the inscriptions include subjects like Quran verses, Hadiths, praising the Imams, specially Imam Ali (peace be upon him) and praising the supporters of the monument. Considering all the afore mentioned factors, the Chahar Bagh mosque-school can be considered as a treasury of handy crafts in terms of content and physical structure.