Abstract:
اعداد اعشاری یکی از موضوعات مهم و پرکاربرد در آموزش ریاضی است. با این وجود، دانشآموزان در کار با اعداد اعشاری با سختیهایی مواجه هستند. یک روش جهت بررسی علت سختی کار با اعداد اعشاری برای دانشآموزان، تحلیل خطاهای آنها است؛ اما تشخیص خطاها در مهارتهای رویهای به خاطر ذات بیثباتشان کار دشواری است. این مطالعه، مسئله تشخیص خطاهای رویهای دانشآموزان را در زمینه جمع و تفریق اعداد اعشاری، توسط پیشنهاد و ارزیابی یک رویکرد مبتنی بر احتمال با استفاده از شبکههای بیزی مورد بررسی قرار میدهد. این رویکرد، یک شبکه علّی بین خطاهای رویهای در جمع و تفریق اعداد اعشاری با سؤالات آزمون در نظر میگیرد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، کمی میباشد. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان پایه ششم شهر بیرجند در سال تحصیلی 97-96 بودند که از بین آنها تعداد 407نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. عملکرد شبکه با استفاده از دو نوع از موقعیتهای آزمون، یکی استفاده از دادههای دوتایی (نمرهگذاری صحیح - غلط) و دیگری استفاده تشخیصی از پاسخهای غلط توسط یک آزمون چندگزینهای مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد شبکه بیزی با استفاده از دادههای دوتایی عملکرد ضعیفی در تشخیص خطاها داشت اما استفاده تشخیصی از پاسخهای غلط دانشآموزان، عملکرد شبکه را به طور قابل ملاحظهای بهبود بخشید که ضریب توافق کاپا برای آن در جمع و تفریق اعداد اعشاری به بالای 90 درصد رسید. این نتایج پیشنهاد میکند تشخیص قابل اعتماد خطاهای رویهای در جمع و تفریق اعداد اعشاری میتواند با استفاده از چارچوب شبکههای بیزی با استفاده از پاسخهای غلط دانشآموزان به دست آید.
Machine summary:
این مطالعه ، مسئله تشخیص خطاهای رویه ای دانش آموزان را در زمینه جمع و تفریق اعداد اعشاری ، توسط پیشنهاد و ارزیابی یک رویکرد مبتنی بر احتمال با استفاده از شبکه های بیزی مورد بررسی قرار می دهد.
نتایج نشان داد شبکه بیزی با استفاده از داده های دوتایی عملکرد ضعیفی در تشخیص خطاها داشت اما استفاده تشخیصی از پاسخ های غلط دانش آموزان ، عملکرد شبکه را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشید که ضریب توافق کاپا برای آن در جمع و تفریق اعداد اعشاری به بالای ٩٠ درصد رسید.
Diagnostic of Students' procedural errors in Addition and subtraction of decimals Using Bayesian Networks Hashem Hooshyar, Ali Delavar Noorali Farrokhi, Jalil Younesi Data of recript: 2019.
This study investigates the diagnosis of procedural errors in students’ decimals addition and subtraction performance, by proposing and evaluating a probability- based approach using Bayesian networks.
Keywords: Bayesian networks, procedural errors, addition of decimals, subtraction of decimals مقدمه اعداد اعشاری همواره یکی از موضوعات مهم و پرکاربرد در آموزش ریاضی است .
یک مثال از شبکه بیزی برای تشخیص خطاها Figure 1 An example of a Bayesian network for errors diagnosis چارچوب شبکه های بیزی برای مدل سازی روابط بین خطاها و سؤالات آزمون به چند دلیل مناسب به نظر می رسد.
1. De La Torre با توجه به توضیحات فوق ، هدف این مطالعه بررسی ظرفیت شبکه های بیزی برای تشخیص خطاهای رویه ای دانش آموزان در جمع و تفریق اعداد اعشاری است .