Abstract:
یکی از مفاهیمی که در اکثر مباحث مسلمانان وجود دارد بحث اجر و ثواب الهی در انجام اعمال است،
یکی از شاخه های این بحث مطالبه نکردن اجر رسالت از مردم توسط انبیاء (س) است، که در آیاتی به این
امر از قول برخی انبیاء (س) اشاره شده، اهمیت بررسی آن آیات از این جهت است که دقت در آن آیات،
علاوه بر مطالبه نکردن مزد توسط انبیاء دربردارنده نکاتی ظریف برای هدایت آن قوم است؛ که دستیابی به
آن نکات، هم طریق هدایت را به انسان نشان می دهد و هم دلسوزی بی نهایت نبی را، به طوری که حتی در بیان جملاتی که معنای ظاهری آنها مطالبه نکردن اجر است در مفهوم آنها نکات ظریف هدایتی برای آن
قوم قرار داده شده است؛ این پژوهش با بهره مندی از روش تحقیق عقلی و وحیانی به روش گردآوری
کتابخانه ای و با پردازش توصیفی تحلیلی ضمن تبیین آیات مربوط به بحث از زبان هر یک از انبیاء نکات
هدایتی نهفته در آنها نیز بیان و بررسی گردید؛ دستآورد پژوهش این شد که در آیاتی که عدم مطالبه اجر
توسط انبیاء قبل از نبی اسلام (ص) را بیان میکند به نوعی به لغزش قوم آن نبی و علت عدم پذیرش دعوت
آن قوم نیز اشاره دارد و آیاتی که عدم مطالبه اجر توسط نبی اسلام (ص) را بیان میکند دین اسلام را دینی
جهانی و همگانی دانسته و کد هدایتی تا آخر دنیا را برای انسانها مودت و توسل به اهل بیت می داند
Machine summary:
com چکيده يکي از مفاهيمي که در اکثر مباحث مسلمانان وجود دارد بحث اجر و ثواب الهي در انجام اعمال است ، يکي از شاخه هاي اين بحث مطالبه نکردن اجر رسالت از مردم توسط انبياء (س ) است ، که در آياتي به اين امر از قول برخي انبياء (س ) اشاره شده ، اهميت بررسي آن آيات از اين جهت است که دقت در آن آيات ، علاوه بر مطالبه نکردن مزد توسط انبياء دربردارنده نکاتي ظريف براي هدايت آن قوم است ؛ که دستيابي به آن نکات ، هم طريق هدايت را به انسان نشان ميدهد و هم دلسوزي بي نهايت نبي را، به طوري که حتي در بيان جملاتي که معناي ظاهري آنها مطالبه نکردن اجر است در مفهوم آنها نکات ظريف هدايتي براي آن قوم قرار داده شده است ؛ اين پژوهش با بهره مندي از روش تحقيق عقلي و وحياني به روش گردآوري کتابخانه اي و با پردازش توصيفي تحليلي ضمن تبيين آيات مربوط به بحث از زبان هر يک از انبياء نکات هدايتي نهفته در آنها نيز بيان و بررسي گرديد؛ دستآورد پژوهش اين شد که در آياتي که عدم مطالبه اجر توسط انبياء قبل از نبي اسلام (ص ) را بيان ميکند به نوعي به لغزش قوم آن نبي و علت عدم پذيرش دعوت آن قوم نيز اشاره دارد و آياتي که عدم مطالبه اجر توسط نبي اسلام (ص ) را بيان ميکند دين اسلام را ديني جهاني و همگاني دانسته و کد هدايتي تا آخر دنيا را براي انسان ها مودت و توسل به اهل بيت ميداند.
اين آيه ضمن بيان عدم درخواست اجر يک نکته هدايتي را به مخاطبان خود ميدهد و آن اين که اگر عمل براي خدا باشد و غرض دنيوي در کار نباشد اجر از غير خدا طلب نميشود (طبرسي، ١٣٧٢، ج ٥، ص ١٨٧ بنابر يک قول و طوسي، بي تا، ج ٥، ص ٤١٠ و قشيري، ٢٠٠٠، ج ٢، ص ١٠٩ و طبري، ١٤١٢، ج ١١، ص ۱۰۰ و زمخشری» ۱۴۰۷ ج ۲» ص ۳۶۰و سیواسی» ۱۴۲۷ ج۲» ص ۱۸۲ و طباطبائی» ۱۳۷۴ ج ۱۰ ص ۵۰(آیه دیگری که از قول حضرت نوح (ع) در این رابطه بیان شده آیه ۹ شعرا «وّما ستلگم علیه من جر (ِنْ جْری الا ی رب امین است.