Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش تدریس نمایش و بازی بر عملکرد تحصیلی ریاضی
دانش آموزان سوم ابتدایی شهرستان نظرآباد به انجام رسید. این پژوهش به شیوه تحقیق شبه آزمایشی با
طرح پیش آزمون – پس آزمون انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزاندختر پایه سوم ابتدایی شهرستان نظرآباد در سال تحصیلی (97-1398) بوده است روش نمونهگیری به صورت
خوشه ای می باشد، بدین منظور ٤٠ نفر به روش هدفمند در دو گروه ٢٠ نفری آزمایش و ٢٠ نفری کنترل
جایگزین شد. در گروه آزمایش به این افراد روش تدریس نمایش و بازی به مدت ١٥ جلسه آموزش داده
شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور ( ١٩٩٩ ) استفاده شد. داده ها از
طریق روش های آماری کووارانس تک متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش به طور کلی نشان
داد که بین گروه آزمایش و کنترل در نمرات حاصل از عملکرد تحصیلی در پیش آزمون و گروه آزمایش
تفاوت معنی داری به لحاظ آماری وجود ندارد. ولی پس از روش تدریس نمایش و بازی در ١٥ جلسه افراد
مورد آزمایش افزیش یافت و فرضیه پژوهش مورد تایید قرار گرفت و میتوان گفت که روش تدریس
نمایش و بازی بر عملکرد تحصیلی ریاضی دانش آموزان سوم ابتدایی شهرستان نظرآباد موثر است
Machine summary:
Bragg تاثير روش تدريس نمايش و بازي بر عملکرد تحصيلي رياضي دانش آموزان سوم ابتدايي شهرستان نظرآباد / ١٢٥ است ، بازي ميتواند نقش تعيين کننده اي در يادگيري کودکان و حتي بزرگسالان داشته باشد.
لذا به همين منظور مسئله اصلي پژوهش اين است که آيا روش تدريس نمايش و بازي بر عملکرد تحصيلي رياضي دانش آموزان سوم ابتدايي شهرستان نظرآباد تأثير دارد؟ روش تحقيق اين تحقيق از نظر هدف ، کاربردي تلقي ميشود، با توجه به ماهيت تحقيق ، در اين تحقيق از طرح تحقيق نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.
جدول ٢: نتايج پس آزمون عملکرد تحصيلي در گروه هاي آزمايش و کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) تاثير روش تدريس نمايش و بازي بر عملکرد تحصيلي رياضي دانش آموزان سوم ابتدايي شهرستان نظرآباد / ١٢٩ براي بررسي فرضيه اصلي از تحليل کوواريانس يک راهه با کنترل تاثير احتمالي پيش آزمون استفاده شد، که نتايج آن در جدول شماره (٣) ذکر شده است .
به عبارت ديگر، مداخلات آموزش روش تدريس نمايش و بازي تاثير معناداري بر عملکرد تحصيلي رياضي دانش آموزان سوم ابتدايي شهرستان نظرآباد دارد.
به عبارت ديگر، مداخلات آموزش روش تدريس نمايش و بازي تاثير معناداري بر بعد برنامه ريزي رياضي دانش آموزان سوم ابتدايي شهرستان نظرآباد دارد.
به عبارت ديگر، مداخلات آموزش روش تدريس نمايش و بازي تاثير معناداري بر بعد فقدان کنترل پيامد رياضي دانش آموزان سوم ابتدايي شهرستان نظرآباد دارد.
به عبارت ديگر، مداخلات آموزش روش تدريس نمايش و بازي تاثير معناداري بر بعد انگيزش رياضي دانش آموزان سوم ابتدايي شهرستان نظرآباد دارد.