Abstract:
در زنجیره تامین مدیریت برگشتی در قالب لجستیک معکوس اعمال می شود.جریان مواد وکالاها در خلاف جهت عادی زنجیره ،امری اجتناب ناپذیر است.از این رو پرداختن به امر لجستیک معکوس ،ضروری است.با توجه به بررسی ها یکی از مواردی که تاثیر بسیاری در طراحی و مدلسازی شبکه های لجستیک معکوس دارد،توجه به عدم قطعیت در شبکه می باشد.در سال های اخیر با توجه به نگرانی های زیست محیطی ،تولید کنندگان مجبور به عرضه محصولات سازگار با محیط زیست و همچنین تولید کنندگان و مشتریان تشویق به احیا و بازیافت محصولات خراب و فرسوده شده اند.مدل ارائه شده در این تحقیق یک مدل چند محصولی و هشت سصحی است که قابلیت حمایت از انواع صنایعی رادارد که در آنها احیا و بازیافت و انهدام محصولاتی که در پایان عمر خود قرار دارند انجام می شود.در این تحقیق به کمینه کردن کل هزینه های شبکه (هزینه های حمل ونقل،هزینه های احداث تسهیلات،هزینه عملیات در تسهیلات و هزینه گارانتی) پرداخته ایم.در این تحقیق یک مدل برنامه ریزی خطی عدد صحیح مخلوط برای طراحی شبکه لجستیک معکوس ارائه شده است.برای حل هم بعد از نوشتن مدل آن را با نرم افزار GAMS حل نمودیم
Machine summary:
ارائه مدل طراحي شبکه لجستيک مستقيم و معکوس بادر نظر گرفتن هزينه گارانتي براي محصول باز توليد شده مهتا کاکويي دانشجوي دکتري و مدرس گروه مديريت صنعتي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب ، تهران ، ايران (نويسنده مسئول ) mahtakakooee@gmail.
در اين تحقيق يک مدل برنامه ريزي خطي عدد صحيح مخلوط براي طراحي شبکه لجستيک معکوس ارائه شده است .
مدل سازي براي توليد مجدد: جايارامن و همکاران ٥ (١٩٩٩) يک مدل برنامه ريزي خطي عدد صحيح مخلوط را براي طراحي شبکه لجستيک معکوس ارائه کردند که هدف از آن در اين تحقيق ، حداقل سازي هزينه مي باشد.
در اين تحقيق ، مدل شبکه لجستيک مستقيم از توليد تا رسيدن به مشتري و شبکه لجستيک معکوس براي محصولات برگشتي از واحد احياء و تعمير با هدف حداقل سازي هزينه هاي احداث مراکز و هزينه هاي عمليات و حمل ونقل در نظر گرفته شده است .
مدل ارائه شده مشخص ميکند کدام يک از مراکز جمع آوري ، بازرسي و کنترل ، احيا و تعمير، جداسازي و دمونتاژ، قطعه ساز، توليدکننده ، مشتري و انهدام ايمن ، باز شوند و همچنين بهترين استراتژي حمل ونقل محصولات و قطعا بين تسهيلات براي حداقل سازي هزينه چقدر است .