Abstract:
موسیقی و شعر از ابعاد مختلف با هم گره خورده است. ر خلاف نظر گروهی که موسیقی شعر را فقط در گرو وزن عروضی آن میدانند، هر شعری را میتوان از چهار بعد موسیقیایی مورد بررسی قرار داد. موسیقی بیرونی که عبارت است از اوزان عروضی و نیمایی، موسیقی کناری که همان طنین ردیف و قافیه است، موسیقی درونی که مهمترین موسیقی شعر است و در حقیقت عبارت است از مجموعه هماهنگیهایی که از رهگذر تشابه و تفاوت صامتها و مصوتها پدید میآید و در واقع برخورداری شعر از صنایع لفظی است و موسیقی معنوی، اشتمال شعر بر صنایع معنوی است. موسیقی شعر موجب برجستگی کلام میشود لذا مقاله حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، ضمن تعریف زیبایی شناسی از دیدگاه اندیشمندان و کلیاتی درباره آن، به بررسی عناصر موسیقیایی اشعار فیاض لاهیجی با تکیه بر موسیقی درونی و معنوی میپردازد و حدود 10 صنعت لفظی و 8 صنعت معنوی را مورد بررسی قرار میدهد.
Music and poetry are tied together in different ways. Contrary to the group's opinion that poetry music only depends on its vascular weight, each poem can be examined from four musical dimensions. The outer music, which is the weights of the coronary arteries, the side music, which is the same as the rhyme and rhyme, is the inner music which is the most important poem music, and in fact is the set of harmony that emerged through the similarities and differences between consonants and vowels. It comes with poetry from the verbal industry, and spiritual music is a poem about the spiritual industry. Poetry music provokes the prominence of the word. Therefore, the present paper deals with the descriptive-analytical method based on library studies, while defining aesthetics from the viewpoint of intellectuals and generalizations about it, examines the musical elements of Fayyad Lahiji's poems, relying on inner and spiritual music. And about 10 verbal and 8 spiritual industries.