Abstract:
خانواده نظامی اجتماعی است که اختلال در هریک از اعضای آن میتواند کل نظام خانواده را مختل کند. درک صحیح از مشکلات خانوادههای کودکان کار، نهتنها به این کودکان و خانوادة آنها، بلکه به جامعه نیز کمک فراوانی میکند. یکی از مؤلفههای تأثیرگذار بر کیفیت زندگی کودکان کار، احساس تنهایی است؛ بنابراین هدف این پژوهش، توصیف و تبیین واکاوی تجربههای کودکان کار از احساس تنهایی بود. پژوهش حاضر به روش کیفی و پدیدارشناسی و نمونهگیری هدفمند و بهکمک مصاحبة ژرفنگر با پانزده نفر از کودکان کار انجام گرفت و مصاحبهها ضبط و به روش استرابرت و کارپینتر تجزیه و تحلیل شد. از یافتههای تجربههای کودکان کار از احساس تنهایی چهار مضمون اصلی «احساسات ادراکشده»، «انواع احساس تنهایی»، «پیامدهای احساس تنهایی» و «راههای غلبه بر احساس تنهایی» شناسایی شد. کودکان کار در معرض انواع احساس تنهاییها و بهویژه تنهایی اگزیستانسیال قرار دارند. همچنین در زندگی خود احساس بیمعنایی، ناامیدی و رهاشدگی دارند. بدینمنظور میتوان با سیاستهایی مانند بهبود تعامل اجتماعی، تدارک زمینههای تحصیل، آموزش مهارتهای اجتماعی و معنویتدرمانی بر این حس کودکان کار غلبه کرد.
The family is a social system whose impairment in each of its members can disrupt the whole family system. The proper understanding of the problems of labor Children's does not only help the children and families of these children but also the community. One of the factors that affect the quality of life of labor Children's is loneliness. Therefore, the purpose of this study was to describe and explain the experiences of labor Children's from loneliness. The present study was carried out through qualitative and phenomenological method and purposeful sampling. Through deep interviewing with 15 children, the interviews were recorded and analyzed by Strabernet and Carpenter method. The findings from the experiences of labor Children's of loneliness were identified in four main themes including: "perceived feelings","types of loneliness","the consequences of loneliness","ways to overcome loneliness". labor Children are exposed to a variety of loneliness and especially existential loneliness, and in their lives feel meaningless, frustrated, and abandoned by adopting policies such as improving social interaction, providing education, teaching social skills and spirituality can Overcame this sense of labor Children's. recognizing the challenges and meeting the needs of the optimal design of programs and the provision of evidence-based proportional services is a necessity.
Machine summary:
تجربۀ زيستۀ کودکان کار شهر تبريز از احساس تنهايي مطالعه به روش پديدارشناختي 1 علي ايمان زاده 2 سريه عليپور تاريخ دريافت : ٩٧/٠٨/١٠ تاريخ پذيرش : ٩٨/٠٢/٢١ چکيده خانواده نظامي اجتماعي است که اختلال در هريک از اعضاي آن مي تواند کل نظام خانواده را مختل کند.
پرسش اصلي پژوهش اين است که کودکان کار شهر تبريز چگونه تجربۀ زيسته خود را از احساس تنهايي روايت مي کنند؟ 1.
در اين پژوهش ، درک عميق تجربه هاي کودکان کار درمورد مفهوم پديدة احساس تنهايي تنها با راه يافتن به وراي توصيفات بيان شده از تجربۀ آن ها و تفسير و کشف معاني اين تجربه ها در متن و زمينۀ ويژه خود امکان پذير است .
پرسش اصلي پژوهش از مصاحبه شوندگان اين است که تجربۀ زيستۀ شما از پديدة احساس تنهايي چيست ؟ پرسش هاي ديگر نيز عبارت اند از اينکه چه عواملي سبب مي شود انسان در جهان احساس تنهايي کند؟ وقتي احساس تنهايي مي کنيد چه حسي به شما دست ميدهد؟ آيا اين احساس هميشه با پيامدهاي منفي همراه است ؟ هنگامي که صحبت هاي مصاحبه شونده از تشريح پديدة بررسي شده فاصله مي گرفت ، پژوهشگران با طرح پرسش از گفته هاي وي توجه او را به پديدة مدنظر جلب مي کردند و سعي بر اين بود که روند مصاحبه با پرس هاي پيگير در راستاي دستيابي به تجربۀ مورد نظر ادامه پيدا کند؛ مانند: «ممکن است در اين مورد بيشتر توضيح دهيد؟»، «مي توانيد اين موضوع را واضح تر بيان کنيد؟»، «ممکن است دربارة...
احساس تنهايي عجيبي مي کنم ؛ چون هيچ کس منو درک نمي کنه » (شرکت کنندة شمارة ٢).