Abstract:
سبک زندگی نشاطمحور منبعی ارزشمند برای ارتقای شیوة زندگی افراد جامعه است. بدینترتیب که این شیوه از زندگی پاسخگوی بعد سلامت روانی، اجتماعی و سلامت جسمانی آنان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اکتشافی و اسنادی ابعاد مختلف سبک زندگی نشاطمحور و ارائة تعریف جامعی از این مفهوم و عوامل مؤثر بر آن است. جامعة آماری پژوهش پیمایشی حاضر شهروندان تهران هستند. پرسشنامة پژوهش به شیوة نمونهگیری چندمرحلهای میان 750 نفر از شهروندان توزیع شد. بهمنظور تعیین معرفهای مفهوم سبک زندگی نشاطمحور پژوهشهای پیشین، از مصاحبه با کارشناسان و پژوهشگران حوزة سبک زندگی و شهروندان ساکن شهر تهران استفاده شد. در پایان نیز بهکمک تکنیک تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ روایی محاسبة نتایج صورت گرفت. براساس نتایج پژوهش حاضر، شهروندانی که سبک زندگی نشاطمحور را انتخاب کردهاند، اوقات فراغت فعالی دارند، عموماً به مصرف تظاهری گرایش نشان میدهند، در بعد مصرف فرهنگی از کتابهای طنز و موسیقیهای شادتر بهره میگیرند، گرایش به ورزشهای گروهی و هوازی دارند، به میزان متناسبی مواد پروتئینی مصرف میکنند، به آرایش ظاهری اهمیت میدهند، لباسهای رنگ روشن استفاده میکنند و از بهداشت جسمی و روانی مناسب و احساس شادی و خوشحالی بالایی برخوردارند. براساس نتایج آزمونهای آماری، نقش سرمایة اجتماعی، سرمایة فرهنگی و سرمایة اقتصادی در ایجاد و تقویت سبک زندگی نشاطمحور تأیید شده است. نتایج مدل رگرسیونی نشان میدهد 47درصد از متغیر سبک زندگی نشاطمحور بهکمک متغیرهای سرمایة فرهنگی، سرمایة اجتماعی و متغیرهای زمینهایتبیین میشود.
The happy- oriented lifestyle is a valuable resource for promoting the lifestyle of people in the community. The purpose of this research is to explore exploration and documentation of various dimensions of happy- oriented lifestyle and provide a comprehensive definition of this concept as well as its effective factors.The statistical population of this study is Tehran citizens. The research method is a survey which has been distributed in a multi-stage sampling method among 750 citizens. In order to define this concept interviewing experts, interviews with ordinary people and previous researches have been used. this research show that happy- oriented life-style citizens have active leisure time ,generally tended toward manifestation consumpation, In the dimension of cultural consumption, they use happier music, They tend to have group and aerobic exercises, They care about the makeup, They use brightly colored clothes and have a good physical and mental health. In the area of the use of inferential statistics, the results of statistical tests confirmed the role of social capital, cultural capital, and economic capital in creating and strengthening a happy- oriented life style. and 47% of the happy-centered lifestyle variable is explained by the variables of cultural capital, social capital and age number.
Machine summary:
براساس نتايج پژوهش حاضر، شهرونداني که سبک زندگي نشاط محور را انتخاب کرده اند، اوقات فراغت فعالي دارند، عموما به مصرف تظاهري گرايش نشان ميدهند، در بعد مصرف فرهنگي از کتاب هاي طنز و موسيقي هاي شادتر بهره مي گيرند، گرايش به ورزش هاي گروهي و هوازي دارند، به ميزان متناسبي مواد پروتئيني مصرف مي کنند، به آرايش ظاهري اهميت مي دهند، لباس هاي رنگ روشن استفاده مي کنند و از بهداشت جسمي و رواني مناسب و احساس شادي و خوشحالي بالايي برخوردارند.
اين امر پيامدهاي گوناگوني دارد که يکي از آن ها اهميت يافتن سبک زندگي و اجتناب ناپذيربودن آن براي فرد عامل مربوط مي شود؛ البته سخن گفتن از کثرت انتخاب ها نبايد به اين پندار بينجامد که در همۀ انتخاب ها به روي همه افراد باز است ، يا اينکه مردم همۀ تصميم هاي مربوط به انتخاب هاي خويش را با آگاهي کامل از همۀ گروه ها و الگوهاي رفتاري آن ها و همچنين زير نفوذ اوضاع و احوال اجتماعي و اقتصادي صورت ميدهند (گيدنز، ١٣٨٣: ١١٩).
ritzer با توجه به جدول ٣، در ميان شاخص هاي سبک زندگي نشاط محور بيشترين ميانگين به احساسات و عواطف خوشايند مربوط است که نشان دهندة بالاتربودن اين بعد از ابعاد ديگر متغير مورد بررسي در ميان پاسخگويان است .
از بين عوامل مؤثر بر سبک زندگي نشاط محور بيشترين ميانگين به سرمايۀ اجتماعي مربوط است که نشان دهندة ميزان بالاتر اين متغير از بقيۀ متغيرها در ميان پاسخگويان است .