Abstract:
تدوین سیاستهای کاربردی مطلوب شبکه هیسپانتیوی» یکی از ملزومات مبنایی رسانه آلترناتیو
مذکور است که در راستای تقویت دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای اسپانیاییزبان
ایجاد شده است. کارشناسان معتقدند اگر رسانه مذکور نتواند به درک مشترکی با مخاطب برسد و
بر تفاوتهای بین فرهنگی فائق نه تنها نمی تواند موثر واقع شود. بلکه ممکن است به اقدامی
ضدتبلیغی تبدیل شده و موج اسلامهراسی, شیعههراسی و ایرانهراسی را دامن بزند. لذا محفق, با
بهرهگیری از نظریه دادهبنیاد با ۲۰ نفر از نخبگان و متخصصان عرصه دیپلماسی و رسانه. مصاحبه
نیمه ساختاریافته انجام داد. در خلال مصاحبهها, ۴۵۷ کد اولیه. ۲۵۶ کد ثانویه. ۶۰ کد مفهومی و
۱ مقوله به دست آمد. بر اساس نتایج تحقیق که در قالب ۷ طبقه اهداف و اولویتهاء سیاستهای
محتوایی, راهبردهای ساختاری, راهبردهای مدیریتی و توزیعی» محیطشناسی و مخاطب شناسی
احصاء شد. هیسپانتیوی برای اینکه بتواند نقشی موثرتر در دیپلماسی فرهنگی ایفا کند. باید
سیاستهای محتوایی خود را بر اساس اهداف و اولویتهای رسانه و با در نظر گرفتن شرایط محیطی
مخاطب تدوین کرده و راهبردهای ساختاری, مدیریتی و توزیعی مطلوب و متناسبی را در برنامهها
و محیط درون رسانه در پیش بگیرد.
Machine summary:
بر اساس نتایج تحقیق که در قالب 7 طبقه اهداف و اولویتها، سیاستهای محتوایی، راهبردهای ساختاری، راهبردهای مدیریتی و توزیعی، محیطشناسی و مخاطبشناسی احصاء شد، هیسپانتیوی برای اینکه بتواند نقشی مؤثرتر در دیپلماسی فرهنگی ایفا کند، باید سیاستهای محتوایی خود را بر اساس اهداف و اولویتهای رسانه و با در نظر گرفتن شرایط محیطی مخاطب تدوین کرده و راهبردهای ساختاری، مدیریتی و توزیعی مطلوب و متناسبی را در برنامهها و محیط درون رسانه در پیش بگیرد .
سیاستهای کاربردی رسانهای، هیسپانتیوی، دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مخاطبشناسی، نظریه دادهبنیاد مقدمه با وجود آنکه فناوری در بسیاری از زمینهها به کمک بشر آمده و ارتباطات انسانی را تسهیل کرده است، اما جوّ حاکم بر ارتباطات بینالمللی بهشدت نگران کننده است، زیرا با رشد فناوری، جریان یکسویه اطلاعات و ارتباطات از سوی صاحبان فناوری بهسوی جامعه جهانی و بهویژه کشورهای جنوب روانه شده است.
جدول 13-سیاستهای مطلوب توزیعی هیسپانتیوی (به تصویر صفحه رجوع شود) 5-سیاستهای کاربردی مطلوب مدیریتی «مدیریت توانمند» در درون سازمان از اصول اولیه عملکرد صحیح رسانهای است که سیاستهایی در قالب 5 کد مفهومی و 17 کد ثانویه برای آن مطرح گردید.
تعیین سیاستهای مطلوب رسانهای در قالب 7 طبقه اهداف و اولویتها، سیاستهای محتوایی، راهبردهای ساختاری، راهبردهای مدیریتی، راهبردهای توزیعی، محیطشناسی و مخاطبشناسی، نشان داد هیسپانتیوی برای اینکه بتواند نقشی مؤثر در دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایفا کند، باید سیاستهای محتوایی خود را بر اساس اهداف و اولویتهای رسانه و با در نظرگرفتن شرایط محیطی مخاطب تدوین کند.