Abstract:
برطبق نظریهی نمایندگی،برای کاهش مشکلات وتضادهای نمایندگی بایستی سازوکارهای کنترلی مناسب به گونهای اتخاذ گردد تا مدیرعامل در جهت منافع سهامداران حرکت نمایند و در ارتقای سطح شفافیتهای مالی گزارشگری به سهامداران کمک نمایند. یکی از این راه کارها توجه به انگیزههای رقابتی مدیر عامل درقالب استراتژیهایی برای تقلیل با تعارضها و هزینههای ناشی از شکل گیری روابط نمایندگی میباشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر انگیزههای رقابتی بر تجدید ارائه صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس تئوری محرک-پاسخ میباشد. در این پژوهش تعداد 72 شرکت در بازه زمانی 1389 تا 1395 مورد توجه قرار گرفتند و از طریق رگرسیون لوجستیک آزمون فرضیههای پژوهش انجام شد. نتایج نشان داد، انگیزههای رقابتی مدیر عامل باعث کاهش تجدید ارائه صورتهای مالی شرکتها میشود. همچنین مشخص گردید دوره تصدی مدیر عامل تاثیر انگیزههای رقابتی مدیر عامل بر تجدید ارائه صورتهای مالی شرکتها را در جهت منفی تعدیل میکند. در نهایت مشخص گردید، انتصاب مدیر عامل جدید از درون شرکت میتواند به تقویت تاثیر مثبت انگیزههای رقابتی مدیر عامل بر تجدید ارائه صورتهای مالی کمک نماید.
Machine summary:
تاثير وجود اينگونه انگيزه ها مي تواند در عملکردهاي مدير عامل شرکت ها بسيار مثبت باشد، که يکي از اين پيامدها، کاهش تجديد ارائه صورت هاي مالي شرکت ها به عنوان يک معيار کيفيت گزارشگري مالي شرکت ها، باشد (ژانگ و همکاران ، ٢٠١٨: ٣).
Gomulya and Boeker ١٣٥ جديد در تئوريهاي سازماني، بايد بيان نمود، انگيزه هاي رقابتي ميتواند به عنوان عاملي براي ارتقاي سطح مشروعيت هاي نظارتي شرکت ها قلمداد شود، که از طريق ظرفيت سازي و ارتقاي قابليت هاي دروني مديران بر اساس پاداش هاي پرداختي به آنها، ميتواند تجديد ارائه صورت هاي مالي به عنوان يکي از معيارهاي شفافيت شرکت ها را کاهش دهد.
در اين رابطه کال و همکاران (٢٠٠٩) بيان نمودند، در تحت دوره تصدي گري بلند مدت مديرعامل در شرکت ، انگيزه هاي رقابتي براي تلاش در جهت منافع سهامداران کاهش مي يابد و اين موضوع احتمال دستکاري در سود و تجديد ارائه ي صورت هاي مالي را افزايش ميدهد.
بررسي ضرايب رگرسيوني متغيرها جهت آزمون سه فرضيه پژوهش مشخص گرديد، سطح معنيداري ضريب متغير انگيزه هاي رقابتي معيار اول برابر با (٠/٤١٩-)، معيار دورم (٠/٣٨٨-) و معيار سوم انگيزه رقابتي (٠/٤٦٦-) هر سه معيار و کوچکتر از ٥ درصد و ١ درصد بوده و معني دار است اين نتايج نشان ميدهد در سطح خطاي ٥ درصد هر سه معيار انگيزه ي رقابتي مدير عامل شرکت ها (TOurnament incentive) با تجديد ارائه صورت هاي مالي (RES) ارتباط منفي و معناداري دارد.
در واقع اين نتيجه نشان داد، دوره تصدي مدير عامل به عنوان متغير تعديل کننده ارتباط انگيزه هاي رقابتي با تجديد ارائه ي صورت هاي مالي را به سمت منفي تعديل نموده است .