Abstract:
هدف پژوهش حاضر شناسایی دلایل و عوامل افت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی در درس ریاضی بود. روش پژوهش حاضر، روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی تاویلی بود. برای انجام دادن مصاحبه، شرکت کنندگان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ملاک شرکت در مصاحبه، تمایل معلمان به بیان عقاید خود در زمینه موضوع پژوهش بود. فرآیند نمونه ) گیری در جریان مصاحبه با به اشباع رسیدن داده ها متوقف شد. برای تحلیل داده ها نیز از روش استروبرت و کارپنتر ) 9122 استفاده شد. جهت تایید روایی و دقت تحقیق، معتبر بودن، اطمینان پذیری و قابلیت تایید داده ها مورد بررسی قرار گرفتند.
به این ترتیب که یافته ها به شرکت کنندگان ارائه می شدند و نظراتشان دریافت می شد. جهت حفظ قابلیت تایید پژوهش، در تمام مراحل، مستندات به دست آمده با استفاده ازکسب نظرات مشارکت کنندگان حفظ شدند که همین مسئله، اطمینان پذیری داده ها و قابلیت تایید آنها را امکان پذیر می کند. پس از تجزیه و تحلیل یافته ها، عوامل موثر بر افت تحصیلی در هفت دسته عوامل مربوط به معلم، عوامل مربوط به دانش آموز، عوامل مربوط به آموزشگاه، عوامل مربوط به کتاب درسی، عوامل خانوادگی، عوامل نظام آموزشی و عوامل اجتماعی ارائه شد. در پایان نیز با توجه به یافته های پژوهش، راهکارهایی برای دست اندرکاران نظام آموزشی ارائه شد.
Machine summary:
مشکل افت تحصیلی در این درس مشکلی ریشه دار است که از سال های ابتدایی ورود به مدرسه آغاز می شود؛ طبق نتایج سومین مطالعه بین المللی ریاضی و علوم (تیمز) 1 که توسط انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی 2 انجام شده است، دانش آموزان ایرانی عملکرد بسیار ضعیفی در مقایسه با اکثر کشورهای عضو تیمز در ریاضی داشته اند به طوری که جایگاه ایران در همه ادوار مطالعات تیمز از 1995 تا 2007 پایین تر از میانگین بین المللی بوده است ]7[.
با توجه به مطالب ذکر شده، در این مقاله سعی بر آن است تا عوامل مختلف موثر بر افت تحصیلی شناسایی شود؛ بنابراین، این مقاله در پی پاسخگویی به این سوال است که چه عواملی موجب افت تحصیلی دانش اموزان مقطع ابتدایی در درس ریاضی می شود؟ Nichollas Alvarez Cabrera Tomas Baslanti McCoach Fulk Frances & Fanny روش پژوهش روش پژوهش، روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی تأویلی 1 است.
یافته ها در پژوهش حاضر با توجه به مشترکات موجود در بیانات شرکت کنندگان در مصاحبه ها این نتیجه حاصل شده است که عوامل مختلفی در افت تحصیلی درس ریاضی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی تاثیر دارند.
دلایل زیر از فحوای صحبت های معلمان گزارش شده است: نداشتن مهارت برقراری ارتباط با دانش آموزان: یکی از معلمان مرد در مصاحبه به این نکته اشاره می کرد که «برخی از معلمان توانایی برقراری ارتباط موثر و سازنده را با دانش آموزان ندارند، مثلا گاهی می بینیم که برای یک مسئله کوچک، تنبیهها و جریمه های شدیدی توسط معلمان در نظر گرفته می شود یا گاها مشاهده می شود که برخی از معلمان، از مشکلات شخصی دانش آموزان آگاهی ندارند و به همین خاطر با برخورد نامناسب، دانش آموز را از کلاس درس ریاضی طرد می کنند.