Abstract:
فرﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﯾﮑﯽ از اﺑﺰارﻫﺎي ﺳﻨﺠﺶ ﮐﺎرﮐﺮد ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽرود. ﺿﻤﻦ آﻧﮑﻪ ﺗﻐﯿﯿـﺮ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و اﻋﻤﺎل ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺑﺴﺘﺮ آن ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﺴﯿﺎر زﯾـﺎدي درﮐﺎرﮐﺮدﻫـﺎي ﺳـﺎزﻣﺎن و اﻓـﺰاﯾﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ دارد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿـﺮ ﺑـﺎ ﻫـﺪف ﺷﻨﺎﺳـﺎﯾﯽ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﻣﻄﻠـﻮب ﺳـﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺻـﺪا و ﺳـﯿﻤﺎ و اراﺋـﻪ راﻫﺒﺮدﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮاي ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. روش ﭘـﮋوﻫﺶ ﺗﺮﮐﯿﺒـﯽ اﺳـﺖ. از ﻃﺮﯾـﻖ ﻣﺼـﺎﺣﺒﻪ ﺑـﺎ ﺧﺒﺮﮔﺎن رﺳﺎﻧﻪ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ارزﯾﺎﺑﯽ و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎ و اﺑﻌﺎد ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻓﺮﺻـﺖ ﻫـﺎ و ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎي ﻣﺤﯿﻄﯽ اﺳﺘﺤﺼﺎل ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺳﭙﺲ از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻠﻔﯿﻖ اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎ در اﺑﺰار ارزﯾﺎﺑﯽ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، وﺿﻌﯿﺖ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺻﺪا و ﺳﯿﻤﺎ در ﭼـﺎرﭼﻮب ارزش ﻫـﺎي رﻗـﺎﺑﺘﯽ، ﺳـﻄﻮح ﭘﻮﯾـﺎﯾﯽﻫـﺎي ﺮﻫﻨﮕﯽ و وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي ﺷﺶ ﮔﺎﻧﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در دو وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد و ﻣﻄﻠـﻮب ﺷﻨﺎﺳـﺎﯾﯽ و از ﺷـﮑﺎف ﺑـﯿﻦ دو ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺷﺪه اﺳﺖ.
Machine summary:
سپس از طریق تلفیق این شاخص ها در ابزار ارزیابی فرهنـگ سازمانی، وضعیت فرهنگ سازمانی صدا و سیما در چـارچوب ارزش هـای رقـابتی، سـطوح پویـاییهـای فرهنگی و ویژگیهای شش گانه سازمانی در دو وضع موجود و مطلـوب شناسـایی و از شـکاف بـین دو وضع موجود و مطلوب نقاط قوت و ضعف استخراج شده است .
بر این اساس پرسش ها عبارتنـد از: وضـعیت فرهنـگ سازمانی مطلـوب رسـانه ملـی درچـارچوب ارزش هـای رقـابتی و مبتنـی بـر مـدل پویـاییهـای فرهنگی چگونه باید باشد؟ و چه راهبردهای برای حـوزه هـای سـاختار و برنامـه ریـزی، سـرمایه انسانی، محتوا و پیام ، زیرساخت و فنی و فضای مجازی میتوان طراحی و ارائه کرد؟ برای پاسخ به این پرسش ها از طریق شناسایی شاخص های ارزیابی و طراحی فرهنگ سازمانی در ابعاد چارچوب ارزش های رقابتی و در سطوح پویاییهای فرهنگی، نسبت به شناسایی وضـع براساس چارچوب ارزش هایرقابتی وپویاییهایفرهنگیدرسازمان صداوسیما موجود و وضع مطلوب فرهنگ سازمانی صدا و سیما اقـدام و سـپس بـا در نظرگـرفتن فرهنـگ سازمانی نسبت به طراحی راهبردهای بلندمدت اقدام میشود.
رعنایی کردشولی (١٣٨٦) در پژوهشی تحـت عنـوان «مـدیریت فرهنگـی سـازمانی: طراحـی مدلی برمبنای چارچوب ارزش های رقابتی (مطالعه موردی شرکت ملی نفـت ایـران )» بـه دنبـال پاسخ به این سوال بوده که مدیران چگونـه مـیتواننـد بـا مـدیریت مناسـب فرهنـگ سـازمانی، اثربخشی سازمان های خود را در بلندمدت بهبود بخشند؟ در مدل مفهومی طراحی شده تحقیق ، سه عامل عمده یعنـی عوامـل شـکل دهنـده فرهنـگ ، ویژگـیهـای فرهنـگ و پیامـدها و نتـایج فرهنگ به طور همزمان مورد توجه قرار گرفته است .