Abstract:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مشاوره فردی آدلر با رفتاردرمانی عقلانی– هیجانی الیس بر کاهش علائم اختلال سلوک دانشآموزان ششم ابتدایی شهرستان مراغه بود. به منظور انجام این پژوهش 30 نفر از دانشآموزانی که از طریق نمونهگیری هدفمند در پرسشنامه اختلال سلوک (RSDCD) نمره بالاتر از 35 گرفته بودند انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی در سه گروه 10 نفری آدلری، الیسی و کنترل قرار گرفتند. متغیر مستقل برای گروه آدلری و الیسی در 8 جلسه 35 دقیقهای در طول سه هفته متوالی اجرا شد. اما گروه کنترل سیر طبیعی تحصیل خود را ادامه دادند. روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان که در هر دو گروه آدلری و الیسی نسبت به گروه کنترل شدت علائم اختلال سلوک کاهش یافته بود. همچنین نتایج آزمون تعقیبی LSD نشان داد که میزان علائم اختلال سلوک در گروه الیسی کمتر از گروه آدلری و گروه کنترل است و میزان اختلال سلوک در گروه مشاوره آدلری کمتر از گروه گواه است. پس میتوان نتیجهگیری کرد که هر دو روش آدلری و الیسی بر کاهش نشانههای اختلال سلوک مفید به نظر میرسند. اما میزان اثربخشی رفتاردرمانی عقلانی – هیجانی الیس بیشتر از مشاوره فردی آدلری میباشد.
Machine summary:
ابزار پژوهش پرسشنامه تشخيصي نشانه هاي اختلال سلوک: براي سـنجش اخـتلال سـلوک از مقيـاس درجه بندي تشخيص اختلال سـلوک ( ,Habib &Shahrivari, Nategh, Azim Khani, Azizi, ٢٠١٠) استفاده شد.
Test results for covariance analysis for behavioral disturbances Sum of Degrees of Average F Significance Squat squares freedom squares value Level ETA Pre-test effect 1007/827 1 1007/827 56/644 0/001 0/761 Group effect 3291/114 2 1645/557 107/183 0/001 0/892 Error 399/173 26 15/353 Total 366534/000 30 در جدول ٦ نتايج آزمون تعقيبي LSD نشان ميدهد کـه ميـزان اخـتلال سـلوک در گـروه رفتاردرماني عقلاني- هيجاني اليس کمتر از گروه مشاوره فردي آدلري و گـروه کنتـرل اسـت .
يعنـي، اثربخشي رفتاردرماني عقلاني- هيجاني اليس در کاهش نشانه هاي اختلال سلوک دانش آمـوزان نسبت به مشاوره فردي و گروه کنترل ؛ و اثربخشي مشاوره فردي آدلر نسـبت بـه گـروه کنتـرل بيشتر است .
بـا توجـه بـه يافته هاي پژوهش و مطابق با جدول ٤، پس از تعديل نمـره هـاي پـيش آزمـون ، ميـزان اخـتلال سلوک در پس آزمون گروه مشاوره فردي آدلري، رفتاردرماني عقلاني- هيجاني الـيس و گـروه کنترل تفاوت معنيداري بدست آمد.
همچنين نتـايج آزمـون تعقيبـي LSD نشان داد که ميزان علائم اختلال سلوک در گروه رفتاردرماني عقلاني- هيجاني الـيس کمتـر از گروه مشاوره فردي آدلري ميباشد.
Trip et al ، (٢٠١٥) Kaboosi and Ghorbani ، (٢٠١٤) Reza Zadeh ، (2014)Bayrami Roshangh ،1988( )Watter ،2006( )Gutierrez ،1991( )Hajzler and Bernard و (٢٠٠٥) Laba and Dudu بوده و با آن ها همخواني دارد.