Abstract:
الگوسازی مسیر رشد و بالندگی ساحتهای متذکر در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران موضوعی است که بیش از هر چیز میتواند دستیابی به اهداف آموزشی این نظام را تضمین کند. در میان ساحتهای ششگانه یاد شده در این سند، ساحت اجتماعی-سیاسی و تحقق اهداف آموزشی آن میتواند متضمن تحقق مفاهیم چون شهروند مسئول، نقشآفرین و مشارکتکنندهای باشد که هر نظام آموزشی به دنبال تربیت آن است. در این مقاله نگارندگان با هدف ارائه الگوی پیشنهادی برنامه درسی آموزش سواد سیاسی در دوره متوسطه اول، ضمن ارائه تعاریف سیاست مبتنی بر سه رویکرد کلاسیک، جدید و اسلامی، به مفهومپردازی سواد سیاسی و استخراج مولفههای آن پرداخته و با توجه تناظر میان مولفههای سواد سیاسی و ویژگیهای رشدی دوره اول متوسطه و مبانی برنامه درسی، اقدام به تبیین عناصر دهگانه برنامه درسی آموزش سواد سیاسی با محوریت منطق برنامه نمودهاند. در مرحله نهایی پژوهش، الگوی پیشنهادی برنامه درسی مورد اعتباریابی قرار گرفت.
این پژوهش از نوع آمیخته با روش کیفی- کمی کیو در سه مرحله مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل گویهها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی به روش استراوس و کوربین، مرحله وزندهی مولفههای مستخرج سواد سیاسی بر اساس تحلیل عاملی چند متغیره و مرحله اعتباریابی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت.
Modeling the growth and development path noted in the Fundamental Reform Document of Education in the Islamic Republic of Iran is an issue that could guarantee the achievemnet of educational goals. Among the six realms mentioned in this document, socio-political realm and achieving of its educational goals could lead to the realization of the concepts of developing responsible and participating citizen that most of educational systems seek to attain. In this article, the authors aim to present a proposed curriculum model for political literacy education while presenting politics definitions based on three classical, new and Islamic approaches to the concept of political literacy and explaining the components of this literacy. In order to create a match between the components of political literacy and developmental characteristics of the first high school grade, the proposed curriculum model for political literacy education was introduced in the first grade of high school based on Akker curriculum elements focusing on the logic of the curriculum. At the final stage of the study, the proposed model of the curriculum was validated. To this end, this descriptive and analytical research with qualitative- quantitative Q method was conducted in three stages: semi-structured interviews and analyzing them according to Strauss and Corbin method; weighing the extracted components of political literacy based on multivariate factor analysis; and validating phase conducted through a semi-structured interview.