Abstract:
این مقاله با هدف ارزشیابی کیفیت فعالیتهای روزانه برای مراقبتهای شخصی در مراکز پیش از دبستان شهرستان قشم مبتنی بر استانداردهای بینالمللی اکرز انجام شدهاست. تعداد 24 مرکز پیش از دبستان، بر اساس نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای از مناطق شهرستان قشم (شرقی و غربی) و سازمانهای متولی (آموزش و پرورش و بهزیستی) به صورت تصادفی انتخاب و کیفیت آنها در 5 شاخص مورد ارزیابی قرار گرفت. بدینمنظور مبتنی بر رویکرد پژوهش ترکیبی از نوع در هم تنیده، دادهها با استفاده از ابزار اکرز (فنون مشاهده و مصاحبه) گردآوری شد و سپس کیفیت هر نشانگر در طیف چهار سطحی شامل «ناکافی،کم، خوب، عالی» مورد قضاوت قرار گرفت. یافتههای مبتنی بر استاندارد اکرز نشان داد فعالیتهای روزانه برای مراقبتهای شخصی در مراکز پیش از دبستان شهرستان قشم با میانگین 6/2 در مقیاس درجه بندی 1تا 7، در سطح «کیفیت کم» قرار دارند. اکثر نشانگرهای مربوط به فعالیتهای روزانه برای مراقبت شخصی در مقیاس دو سطحی مطلوب و نامطلوب، در وضعیت «نامطلوب» ارزیابی شد. در نهایت به منظور ایجاد زمینه ارتقای کیفیت این مراکز، راهکارهای بهبود ارائه گردید.
This article was conducted with the purpose of evaluating the quality of pre-schools based on ECERS-R scores. In this study, 24 pre-schools are selected by two-stage cluster random sampling from city districts (eastern and western) and relevant governmental departments (ministry of education and state welfare organization of Iran). Then the quality was surveyed based on five indicators. The research data were collected through mixed method research and using ECERS-R instruments (interview and observation techniques). Next, every indicator is evaluated in 4 likert scales including insufficient, low, good and excellent. The results of this study showed that the quality of personal care routines in Qeshm’s pre-schools based on the standard ECERS-R was at a "low quality" level with an average of 2.6 in the continuum from 1 to 7. Most of the indicators related to quality personal care routines indicated an "undesirable" situation. Finally, operational solutions to improve quality ECERS-R standards are suggested.