Abstract:
زندگی در شرایط ناپایدار، پیچیده و مخاطرهآمیز امروزی، دانش، مهارت و نگرشهای ویژهای را طلب میکند. کودکان و نوجوانان جهت رویارویی با دنیایی چنین متغیر و مبهم با دگرگونیهای شتابنده نیازمند آموزشهایی هستند که بتواند همه ابعاد جسمی، ذهنی، عاطفی وجود آنها را به صورت هماهنگ توسعه دهد و آنان را با وظایف خود جهت مشارکت موثر در سطح محلی، ملی و جهانی آشنا سازد. لازم است دیدگاه جدیدی در مورد جهان به وجود آید و طرز زندگی را طوری تغییر کند که با محیط زیست طبیعی مطابقت داشته باشد. یکی از راههای ممکن، آموزش محیط زیست است. لذا این پژوهش به بررسی رفتارهای زیست محیطی معلمان دوره ابتدایی در ابعاد دانش، نگرش و مهارت پرداخته و نقش آموزشهای ضمن خدمت در ارتقای این دانش بررسی میشود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع کاربردی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. پرسشنامه به روی 360 نفر از معلمان دوره ابتدایی اجرا شده است. نتایج پژوهش گویای این است که بیش از 59 درصد از معلمان دوره ابتدایی، در حد متوسط رفتارهای مناسب زیست محیطی دارند. دادهها همچنین نشان میدهند که دانش معلمان درباره رفتارهای زیست محیطی متوسط است.
Abstract: Life in today's restless and complicated situation requires specific knowledge, skills and attitudes. Hence, children and adolescents need specific training for encountering such variable and rapid transformations in order to develop in physical, mental and emotional aspects and identify their responsibilities for effective cooperation at the local, national, and universal levels. The only ways which can change the effects of human activity on the environment and develop lifestyle is developing new perspectives toward life and try to change life in a way that has some more coordination with our natural environment. One of the paths to this end is promoting environment education and appropriate environmental behavior. Countries, governments, schools and teachers should prioritize this goal and focus on environmental ethics in the educational practices. Public educational system and the role of the teacher in education process can be used as the sources for changing knowledge, attitudes and skills which could equip the future generations for encountering with environmental crisis and issues. The present study aimed to investigate the environmental related behaviors of the primary schools teachers from knowledge, attitudes, and skills aspects and the role of in-service training for improving these aspects. This study was conducted within a descriptive-applied approach through questionnaires. 360 primary school teachers answered the questionnaires and the results revealed that more than 59 percent of showed average appropriate environmental behaviors and they have average knowledge about environmental behaviors.