Abstract:
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر خصوصیات وب سایت فروشگاههای خرید آنلاین بر تصمیم خرید مشتری (مورد مطالعه: فروشگاه خرید آنلاین بامیلو و دیجی کالا) به منظور کمک به ارتقاء وب سایت از طریق ارائه ی راهکارهای لازم برای تقویت وب سایت و تصمیم خرید مجدد مشتریان در فروشگاه های اینترنتی دیجی کالا و بامیلو می باشد.
روش: روش این تحقیق از منظر هدف کاربردی و از نظر راه گردآوری اطلاعات پیمایشی می باشد. همچنین از نظر ماهیت تحقیق از نوع همبستگی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد بوده است. دانشجویان دانشگاه علامه قزوینی و دانشگاه آزاد استان قزوین که از مشتریان فروشگاه اینترنتی بامیلو و دیجی کالا بودند، جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل دادهاند که با توجه به تعداد گویه ها، 210 نفر از دانشجویان دو دانشگاه برای هر یک از فروشگاه ها برای نمونه انتخاب و نمونه گیری به روش طبقه ای صورت گرفت. توصیف و تحلیل دادههای جمعآوری شده با روش آماری توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، بیشینه و کمینه) و استنباطی (معادلات ساختاری) انجام شد. برای اینمنظور از نرمافزارهای اس-پیاس و لیزرل استفاده گردید.
یافته ها: یافته ها حاکی از آن است که با توجه به اینکه فرضیه های تحقیق، از مقادیر آماره تی بیشتر از 96/1 و مورد قبولی برخوردارند، بنابراین فرضیه های تحقیق پذیرفته شده می باشند.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد، ویژگی های ظاهری وبسایت، ویژگی های امنیتی وبسایت، ویژگیهای تکنیکی وب-سایت و ویژگیهای اطلاعاتی وبسایت بر تصمیم خرید آنلاین مشتری تاثیرگذار هستند. همچنین شرایط محیطی تاثیر خصوصیات وبسایت فروشگاههای خرید آنلاین بر تصمیم خرید مشتری را تعدیل می کند.
Machine summary:
com چکيده هدف از انجام اين پژوهش بررسي تاثير خصوصيات وب سايت فروشگاه هاي خريد آنلاين بر تصميم خريد مشتري (مورد مطالعه : فروشگاه خريد آنلاين باميلو و ديجي کالا) به منظور کمک به ارتقاء وب سايت از طريق ارائه ي راهک ارهاي لازم براي تقويت وب سايت و تصميم خريد مجدد مشتريان در فروشگاه هاي اينترنتي ديجيکالا و باميلو ميباشد.
با اين حال گاهي انگيزه برخي فروشگاه هاي خريد آنلاين براي جذب هرچه بيشتر مشتري، آنها را بر آن وا ميدارد تا در ارائه ي اطلاعات از طريق تبليغات به مصرف کننده ، صادقانه عمل نکنند و اطلاعات نادرستي را در تبليغات بگنجانند که سبب فريب و گمراهي مشتريان شود و موجب شود تا مشتريان با تکيه بر اطلاعات نادرست وارد شده ، تصميم به خريد محصول بگيرند و اين در حالي است که اگر مشتريان از خلاف واقع بودن تبليغات آگاه ميشدند، تحت تاثير آن تبليغات خلاف واقع قرار نميگرفتند و مصمم به خريد آن کالا نمي شدند (عادل و شمس الهي، ١٣٩٥).
اين فرضيه در واقع نشان مي دهد که سهولت استفاده از فروشگاه و تعامل با مشتري مي تواند بر رفتار خريد مصرف کننده در تصميم و تصميمش براي خريد تاثيرگذار باشد.
The impact of website quality on customer satisfaction and purchase intentions: Evidence from Chinese online visitors.
The effects of online service quality of e-commerce Websites on user satisfaction.
International Journal of Quality and Service Sciences.