Abstract:
یکی از مفاهیم بلند در فرهنگ اسلامی وقرآنی مفهوم عفو وگذشت استعفو وگذشت یکی از فضیلت ها ومنش های نیک در رفتار واخلاق انسانی است کسانی که رنگ خدایی به خود می گیرند انسان های با گذشتی هستند که از خطا وگناه واشتباه دیگری چشم می پوشند عفو به معنی گذشت از گناه وخطای دیگری وخودداری از مجازات خطا کار وگناهکار می باشد یکی از راههای رسیدن به بسیاری از کمالات ومقامات انسانی است که در آیات قرآن بیان شده است هر کسی که بخواهد مصداق عناوین بلند ومقامات والایی چون نیکو کاری وشکیبایی وپرهیز گاری شود واز محبت وگذشت الهی برخوردار گردد وبسیاری از بلاها ومصیبت ها وگرفتاری ها را رفع کند ودر نزد مردم بزرگ ومحبوب شود واز رحمت خاص خداوندی وعنوان محبوب وحبیب الهی بهره مند گردد باید از این راه سود جوید. عفو به معنای کنترل ومهار خشم وعواطف وچشم پوشی از حقوق خود است واین موجب می شود تا انسان صبر را در مقام خشم وغضب تجربه کند تکرار این گونه اعمال در انسان باعث می شود تا صبر وشکیبایی تقویت شود وآدمی به پاداش صابران برسد به این معنی که مقام صابران پاداش عمل عفوی می شود که خود مصداق صبر حالی وحالتی بوده است وخداوند در آیات 34و35سوره فصلت صبر را عاملی برای گذشت انسان ها در برابر بدی ها می شمارد.
Machine summary:
بی تردید انسان ، در قبال تربیت صحیح خانواده ی خود مسؤول است اما قرآن کریم تأکید می کند که در برابر رفتار نادرست آنان ، نباید شدت عمل نشان داد بلکه می باید در عین قاطعیت و حفظ ارزش ها، از شیوه ی عفو و محبت و گذشت در امر تربیت استفاده کرد .
مسؤولان جامعه باید به روش پیامبر اکرم (صلوات ଲ علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام ) اقتدا نمایند و لغزش هایی را که جنبه ی خیانت و جنایت ندارند و از افراد تحت سرپرستی آنها سر زده ، مورد عفو و بخشش خود قرار دهند، به گونه ای که در رشد زیر دستان مؤثر باشد و باعث حقیر شدنشان نشود .
گفتار سوم -آثار عفو در اجتماع بند اول -آثار منفی ترک عفو ترک عفو واصرار بر انتقام زیان های متعددی به دنبال دارد از جمله این که : الف -کینه ورزی کسی که او را خشم می گیرد اگر به قوت ایمان صبر کرد و آتش خشم خود را خاموش نمود، دلش آلودگی پیدا نمی کند و همچنین اگر نتوانست صبر کند و توانست تلافی کند ، پس آن هم دلش از آتش خشم آزاد است ولی اگر صبر نکرد و تلافی هم نتوانست کند پس آتش خشم در دلش جای گرفته و دشمنی و نفرت و کینه ی طرف مقابل در دلش پیدا می شود واگر این حالت در دل مستقر شود زیانهایی دارد ، که عبارتند از: حسد ، غیبت ، تهمت ، خیانت ، تحقیر ، قطع رابطه و ...