Abstract:
پیچیدگی عمل تفکر و یادگیری در انسان از یک سو و دشواری طبیعی مفاهیم، مهارتها و
استدلالهایی وجود دارد، از سوی دیگر و همچنین ناکارآمدی برخی از معلمان، شفاف نبودن هدفهای
آموزشی و عوامل دیگری چون رغبت و انگیزهی یادگیرندگان، موجب ناکامی بسیاری از فراگیران در
کسب نتایج مطلوب در دروس و در نتیجه بیزاری و سردی آنان میشود. بر همین اساس هدف از این
مقاله بررسی عوامل انگیزشی و نگرشی موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان میباشد. این مقاله
از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و اطلاعات آن به صورت کتابخانهای و اطلاعات نویسنده جمعآوری شده
است. نتایج نشان داد که همان طور که معلمان برای ارتقای انگیزش درونی دانش آموزان به منظور یادگیری
موضوع های درسی آنها تلاش میکنند، باید به مشوقهای یادگیری آنها نیز توجه کنند. به عبارت دیگر،
هر موضوعی به طور ذاتی برای دانش آموزان جالب نیست و باید برای انجام دادن کارهای دشوار که تسلط
بر آنها ضروری است برانگیخته شوند. پس، انگیزش، مهمترین شرط یادگیری است. علاقه به یادگیری
محصول عواملی است که به شخصیت و توانایی دانش آموز، ویژگیهای تکالیف، مشوقها و سایر عوامل
محیطی مربوط است
Machine summary:
بررسي عوامل انگيزشي و نگرشي موثر در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستان مرضيه آزادي کارشناسي ارشد، علوم تربيتي، گرايش مديريت آموزشي چکيده پيچيدگي عمل تفکر و يادگيري در انسان از يک سو و دشواري طبيعي مفاهيم ، مهارت ها و استدلال هايي وجود دارد، از سوي ديگر و همچنين ناکارآمدي برخي از معلمان ، شفاف نبودن هدف هاي آموزشي و عوامل ديگري چون رغبت و انگيزه ي يادگيرندگان ، موجب ناکامي بسياري از فراگيران در کسب نتايج مطلوب در دروس و در نتيجه بيزاري و سردي آنان ميشود.
نتايج نشان داد که همان طور که معلمان براي ارتقاي انگيزش دروني دانش آموزان به منظور يادگيري موضوع هاي درسي آنها تلاش ميکنند، بايد به مشوق هاي يادگيري آنها نيز توجه کنند.
پيچيدگي عمل تفکر و يادگيري در انسان از يک سو و دشواري طبيعي مفاهيم ، مهارت ها و استدلال هايي وجود دارد، از سوي ديگر و همچنين ناکارآمدي برخي از معلمان ، شفاف نبودن هدف هاي آموزشي و عوامل ديگري چون رغبت و انگيزه ي يادگيرندگان ، موجب ناکامي بسياري از فراگيران در کسب نتايج مطلوب در دروس و در نتيجه بيزاري و سردي آنان نسبت به اين درس ها ميشود.
نتايج پژوهش نشان داد که بين انگيزش دروني و مؤلفه هاي آن ، با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در درس زبان انگليسي رابطه ي مثبت معنادار وجود دارد.
نتيجه گيري نتايج نشان داد همانطور که معلمان براي ارتقاي انگيزش دروني دانش آموزان به منظور يادگيري موضوع هاي درسي آنها تلاش ميکنند، بايد به مشوق هاي يادگيري آنها نيز توجه کنند.