Abstract:
مسجد جامع ساوه که در قرون گذشته، تعمیر، تجدید و تزیین شده است، دارای چندین محراب گچ بری از دوره های مختلف تاریخی است که با کتیبه ها و نقوش گیاهی و هندسی زیبا آراسته شد هاند. یکی از محراب های گچ بری این مسجد که به دوره سلجوقی منسوب است، ه ماکنون در موزه چهارفصل اراک نگهداری می شود و دارای ویژگی های هنری ارزشمندی است که کمتر معرفی و بدان پرداخته شده است؛ لذا هدف این پژوهش، معرفی چیستی تزیینات این محراب گ چبری ب هدست آمده از مسجد جامع ساوه و برداشت دقیق آرایه ها به منظور حفظ و احیای این تزیینات است. برای دستیابی به هدف مذکور، پرسش اصلی پژوهش چنین است: انواع تزیینات محراب گچ بری مسجد جامع ساوه( موجود در موزه چهارفصل اراک) کدام است و هر یک از آرایه ها، در کدام یک از بخش های محراب، به اجرا درآمده است؟ در این پژوهش از روش های تاریخی و توصیفی استفاده شده و شیوه گردآوری اطلاعات با استناد به منابع مکتوب و مطالعات میدانی است. نتایج این تحقیق بر این نکته دلالت دارد که علاوه بر کتیبه ها که حجم نسبتاً زیادی از فضای محراب از قبیل حاشیه های دورتادور محراب و اطراف طا قنما و حاشیه بالا و پایین نیم ستون ها را به خود اختصاص داده است؛ نقوش اسلیمی در کنار نقوش ختایی (گل و برگ) نیز؛ سهم عمده ای را در آراستگی فضای داخلی طاق نماها، حاشی ههای پهن و باریک و پس زمینه کتیبه حاشیه دورتادور محراب دارد. ه مچنین از نقوش هندسی (گره ها) نیز بر روی نیم ستو نها (پیلک ها) و لچکی طاق نمای اول استفاده شده است که بر تنوع تزیینات افزوده است.
The Great Mosque of Saveh, which was renovated and decorated in the past centuries, has several stuccoedmihrabs of different periods of history, decorated with beautiful inscriptions and plant and geometric designs. Oneof the stuccoed mihrabs of this Seljuk mosque, held now at the Arak Chaharfasl Museum, has valuable art featuresthat are less well-known and discussed. Therefore, the purpose of this study is to introduce the decorations of thisstuccoed mihrab of the Mosque of Saveh and to carefully study the motifs in order to preserve and restore thesedecorations. To achieve this goal, the main question of this research is posed as follows: What are different typesof decorations of the stuccoed mihrab of this mosque (held in Arak Chaharfasl Museum) and in which parts ofthis mihrab, each motif is implemented? In this research, historical and descriptive method is used and data hasbeen collected based on written sources and field studies. The results of this research show that in addition to theinscriptions which have a relatively large volume of the mihrab space, such as the margins of the mihrab, aroundthe blind arcade, and the upper and lower margin of the demi-columns, the arabesque along with the Cathay motifs(flowers and leaves) also have a major contribution to the adornment of the interior of the blind arcades, the narrowand wide edges and the background inscription on the margin of the mihrab. In addition, geometric patterns(nodes) are also used on the demi-columns and the pendentive of the first blind arcade, which have added to thevariety of decorations.