Abstract:
سرمایه اجتماعی یکی از قابلیتها و داراییهای مهم سازمانی است که میتواند در مقایسه با سازمانهای دیگر مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند. تحقیق حاضر به دنبال بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر بهره وری سازمانی به واسطه نوآوری سازمانی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی - مطالعه موردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شرکت داتیس صنعت پایا میباشد که تعداد آن 130 نفر است. حجم نمونه نیز بر اساس جدول مورگان 92 نفر میباشد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بود که با مقیاس 5 گزینهای لیکرت امتیازدهی شد. جهت سنجش روایی ابزار تحقیق از روش روایی محتوی و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق نیز از نرمافزار SPSS 22 و Smart PLS 2 استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که سرمایه اجتماعی بر نوآوری و بهرهوری سازمانی و نوآوری سازمانی بر بهرهوری سازمانی تأثیر مثبت دارد. همچنین نقش میانجی نوآوری سازمانی در تأثیرگذاری سرمایه اجتماعی بر بهرهوری سازمانی اثبات شد.
Social capital is one of the important organizational capabilities and assets that can create a stable organizational advantage compared to other organizations. The purpose of this study is to investigate the effect of social capital on organization productivity with the mediation of organizational innovation. The present research is an applied-case study in terms of purpose and a correlation-descriptive in terms of data collection and analysis. The population of this study includes 130 employees of Datis Sanat Paya Company. Sample size was also selected as 92 people based on Morgan Table. Research instrument was a standard questionnaire which was ranked by 5-scale Likert scale. Content validity was used to validate the research instrument and Cronbach alpha was used to identify the reliability. SPSS 22 and Smart PLS 2 were used to analyze research data. The achieved results show that social capital has a positive effect on organizational innovation and productivity and organizational innovation has a positive effect on organizational productivity. Also, mediating role of organizational innovation in influencing social capital on organizational productivity was proved.