Abstract:
در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ اﻫﻤﯿﺖ اﻃﻼﻋﺎت ﺗﺮاﻓﯿﮑﯽ در زﻣﺎن آﻧﯽ )Real Time( ﺟﻤﻊآوری ﺷﺪه از ﻃﺮﯾﻖ GIS ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﻬﯿﻨﻪ وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ در ﯾﮏ ﺷﺒﮑﻪ ﺣﻤﻞوﻧﻘﻞ آﻣﺎری ﭘﻮﯾﺎ ﻣﯽﭘﺮدازﯾﻢ. ﻣﺎ ﯾﮏ روش ﺳﯿﺴﺘﻤﺎﺗﯿﮏ در ﺗﻌﯿﯿﻦ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎ و وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﭘﯿﺎدهﺳﺎزی ﭘﻮﯾﺎ اراﺋﻪ ﻣﯽدﻫﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺴﯿﺮﯾﺎﺑﯽ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ وب ﺑﺎ ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎی GIS در زﻣﺎن آﻧﯽ ﺗﻠﻔﯿﻖ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﺎ اﻟﮕﻮرﯾﺘﻢ ﻣﺴﯿﺮﯾﺎﺑﯽ ﺑﻬﯿﻨﻪ را ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد و ﭘﯿﺎدهﺳﺎزی ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ از اﻟﮕﻮرﯾﺘﻢﻫﺎی ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻗﺒﻠﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺟﺮﯾﺎنﻫﺎی آﻣﺎری ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺗﺮاﻓﯿﮏ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮔﯿﺮﯾﻢ. از ﻃﺮﻓﯽ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﻣﻬﻢ و ﮐﺎرﺑﺮدی وب در اﺳﺘﻔﺎده از اﻃﻼﻋﺎت ﺟﺮﯾﺎن ﭘﻮﯾﺎی ﺗﺮاﻓﯿﮏ در زﻣﺎن آﻧﯽ ﺳﺮوﯾﺲﻫﺎی GIS ﺟﻬﺖ دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺻﺮﻓﻪﺟﻮﯾﯽ در ﻫﺰﯾﻨﻪ و ﮐﺎﻫﺶ اﺳﺘﻔﺎده از وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ را ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ. اﯾﻦ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎ در زﻣﺎن اﻣﺪادرﺳﺎﻧﯽ و ﻣﻮاﻗﻊ ﺑﺤﺮاﻧﯽ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از GIS و اﺻﻼح اﻟﮕﻮرﯾﺘﻢﻫﺎی ﻣﺴﯿﺮﯾﺎﺑﯽ و ﺑﻮﻣﯽﺳﺎزی آن ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺎ ﺑﺎﻓﺖ و ﮔﺴﺘﺮدﮔﯽ ﺷﻬﺮی ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮان و راﻧﻨﺪﮔﺎن وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ در ﺑﻬﺒﻮد ﺳﻄﺢ ﺧﺪﻣﺎت و ﺑﻬﺮهوری ﮐﻤﮏ ﺷﺎﯾﺎﻧﯽ ﮐﺮد زﯾﺮا ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ وب ﺑﻪ آﻧﻬﺎ اﯾﻦ اﻣﮑﺎن را ﻣﯽدﻫﺪ ﺗﺎ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﻬﯿﻨﻪ را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﺮده و ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺆﺛﺮ ﻣﻘﺼﺪ ﺧﻮد را ﭘﯿﺪا ﮐﻨﻨﺪ.
Machine summary:
com چکیده در این پژوهش به بررسی اهمیت اطلاعات ترافیکی در زمان آنی (Real Time) جمعآوری شده از طریق GIS برای دستیابی به مسیر بهینه وسایل نقلیه در یک شبکه حملونقل آماری پویا میپردازیم.
با استفاده از GIS، اطلاعات در زمان آنی جمعآوری شده و میتوان در مورد تغییرات دینامیکی جریان ترافیک به عنوان یک محدودیت معمولی برای حل و پیدا کردن مسیر بهینه در یک شبکه آماری حملونقل اظهار نظر کرد ]9[.
Delling و Wagner نشان دادند که الگوریتمهای کوتاهترین مسیر استاندارد (مانند الگوریتم Dijkstra) حداقل هزینه مسیر مورد انتظار را در یک شبکه تصادفی غیرثابت و پویا (دینامیک) پیدا نمیکنند و انتخاب مسیر مطلوب را نمیتوان به عنوان یک مسیر ساده و عادی محاسبه کرد اما همه بر اساس یک سیاست تعیین میشود.
ما الگوریتم Dijkstra را اصلاح میکنیم و الگوریتم جدیدی را پیشنهاد میکنیم که پارامترهای متغیر دینامیکی مانند تراکم ترافیک را در نظر میگیرد تا اطلاعات ترافیک در زمان آنی جمعآوری شده از طریق سیستمهای اطلاعات جغرافیایی (GIS) به طور موثر برای دستیابی به مسیریابی بهینه در یک شبکه آماری حملونقل استفاده شود.
6) نتیجهگیری این مقاله یک رویکرد سیستماتیک برای کمک به اجرای یک سیستم مسیریابی بهینه حملونقل است که با تکنولوژی GIS تلفیق شده است، که در زمان آنی (Real Time) تغییر جریان دینامیکی ترافیک را نشان میدهد.