Abstract:
با توجه به معادلات منطقهای و جهانی، جمهوریاسلامی ایران در مسیر پیشرفت خود در آستانة ورود به فرآیند تحول به ساختاری دانشپایهاست؛ ضرورتی که در فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)، سند چشمانداز 20 ساله و برنامههای مختلف پیشرفتبهصورت آشکار و تلویحی بارها مورد تاکید قرارگرفته و در همین راستا نیاز است در تحول راهبردی به ساختار دانشپایه با توجه بهنیاز به بازتعریف آن در چارچوبهای علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور با پایههایتحقیقاتی و عملیاتی توجه اساسی شود؛ ، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلّح جمهوریاسلامی ایران نیز بهعنوان یک سازمان مبتنی بر دانش، نیاز به انواع روشها والگوها برای مدیریت دانش در سطوح مختلف راهبردی و عملیاتی و در گسترههای متفاوتیمانند ستاد وزارت، سازمانهای تابعه و صنایع دفاعی را دارد. هدف اصلی این تحقیقدستیابی به ابعاد الگوی مدیریت راهبردی دانش در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهایمسلّح است. در این تحقیق که از نوعکاربردی- توسعهای است، جهت نیل به نتایج از روش موردی و زمینهای و بهرهگیری ازتکنیک آمیخته (روشهای کمّیوکیفی) با تحلیل محتوا و تحلیل مضمون استفاده گردیدهاست. نتیجه حاصله نشان میدهد : الگوی مدیریت راهبردی دانش در وزارت دفاع و پشتیبانینیروهای مسلّح دارای 5 بعد اصلی مشتمل بر : (1) زیرساختهایمدیریت راهبردی دانش، (2)فرآیندهای راهبردی مدیریت دانش، (3)حوزههای راهبردی دانش، (4) تولید ارزش برای ذینفعان و (5)تولید قدرت بازدارنده و شایستگی دفاعی است.
The defensive power of a society cant be Summarized inits military power. The Given the regional-global equations, the IslamicRepublic of Iran (IRI) is on the verge of enter into knowledge-based structurein her development route, the necessity which has many times explicitly andimplicitly been stressed in the speeches of the supreme leader (ph), the20-year Vision and other development plans. In the same vein, it is required thatthe national scientific and socio-cultural frameworks equipped withresearch-poeration platforms be taken into consideration. Accordingly, theIRI's Minisrty of Defense (IRIMOD) as a knowledge-based organization is in needto diverse methods and models for knowledge management in varied strategicoperational levels and in its subsets such as headquarter, organizations anddefense industries. Meanwhile, this paper, an apllied-developmental research,mainly aims at developing a knowledge management model for the IRIMOD uponcase-based and mixed method (quality & quantity) with Thematic and ContentAnalysis. Consequently, the outcome of the study suggests that the model forknowledge management in the IRIMOD comprises five principal elements as:1)strategic knowledge management infrastructure; 2) strategic knowledgemanagement processes; 3) strategic domians of knowledge; 4) creation of valuefor beneficiaries; 5) creation of deterrence power and defensive competency
Machine summary:
ابعاد الگوی مدیریت راهبردی دانش در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح محمدابراهیم سنجقی ١، احمد وحیدی ٢ دریافت مقاله : ٩٦/٤/١٢ پذیرش مقاله :٩٦/٦/١٤ چکیده با توجه به معادلات منطقه ای و جهانی، جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت خود در آسـتانۀ ورود به فرآیند تحول به ساختاری دانش پایه است ؛ ضرورتی که در فرمایشات مقام معظم رهبـری(مدظلـه العـالی )، سـند چشم انداز ٢٠ ساله و برنامه های مختلف پیشرفت به صورت آشکار و تلویحی بارها مورد تأکید قرارگرفتـه و در همین راستا نیاز است در تحول راهبردی به ساختار دانـش پایـه بـا توجـه بـه نیـاز بـه بـازتعریف آن در چارچوب های علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور با پایـه هـای تحقیقـاتی و عملیـاتی توجـه اساسـی شـود؛ ، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک سازمان مبتنی بر دانش ، نیـاز به انواع روش ها و الگوها برای مدیریت دانش در سـطوح مختلـف راهبـردی و عملیـاتی و در گسـتره هـای متفاوتی مانند ستاد وزارت ، سازمان های تابعه و صنایع دفاعی را دارد.
وزارت دفـاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک سازمان مبتنی بر دانـش ، نیـاز بـه انـواع روش ها و الگوها برای مدیریت دانش در سطوح مختلف راهبردی و عملیاتی و در گستره هـای متفـاوتی مانند ستاد وزارت ، سازمان های تابعه و صنایع دفاعی دارد.