Abstract:
اکثر مکاتب مادی و ادیان الهی، بسته به نوع جهانبینی و میزان درک خود از اهداف زندگی بشر و رابطه آن با جهان هستی، پایان تاریخ را حرکت به سمت و سوی ایجاد وحدت در بین اقوام و ملل مختلف جهان؛ و در اصطلاح جهان شمولی و جهانی شدن میدانند. مکتب لیبرال-دمکراسی با اصالت دادن به امانیسم و اولویت بخشی به حصول خواستههای مادی انسان؛ به طرح اهم نظریههای خود در خصوص جهانی شدن ـ نظریههای فرانسیس فوکویاما و ساموئل هانتینگتون پرداخته است. لیکن، اسلام ناب محمدی (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بر اساس وعدههای محتوم الهی در بسیاری از آیات نورانی قرآن کریم، و به استناد احادیث متواتر از معصومین (علیهمالسلام) اعتقاد به ظهور منجی الهی در آخرالزمان و تشکیل حکومت جهانی مهدی (عج) دارد. هدف این مقاله آن است، تا ضمن در نظر گرفتن اوضاع فرهنگی محیط بینالملل، به تبیین میزان موفقیت نظریههای فرهنگی غرب و اسلام در رابطه با جهانی شدن و وظایف جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق جهانی شدن اسلام ناب محمدی بپردازد. این تحقیق از نوع کاربردی است و با رویکرد آمیخته کمی و کیفی از روشهای توصیفیـ تحلیلی و زمینهای ـ موردی استفاده شده و بدون دخالت استنتاجهای ذهنی محقق؛ به توصیف و تحلیل آنچه که هست پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق حدود 280 نفر از صاحبنظران و خبرگان هستند که با توجه به محدودیت حجم جامعه آماری (حدود280 نفر) از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه آماری استفاده شد. ابزار اندازهگیری اطلاعات در نظرسنجی از جامعه آماری، پرسشنامه بوده و گردآوری اطلاعات با روش کتابخانهای انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد جهانی شدن با رویکرد اسلام رویکردی واقعی است و ج.ا.ا. نیاز برای آن در محیط ملی و فراملی تلاش کند.
Most ofmaterialistic and theological ideologies, according to their point of view and perception of humane goals, regard the end of history as a move towards unity of nations of the world; a globalization. Liberal-democracies release their main theories of globalization-like theories of Francis Fukuyama and Samuel Huntington- celebrating Humanism and prioritizing material needs of human. In contrast, Islamic point of view emphasizes on a divine Savior and establishment of global rein of Imam Mahdi, according to its roots in Quran and Hadith. This paper aims to assess the success of both Islamic and Western points of view and duties of I.R Iran aiming realization of Islamic point of view, regarding cultural state of contemporary world. This is an applied research and is done using descriptive-case study methods. The data are analyzed by qualitative methods. Statistical population of this researchconsists of 280 experts and a sample of 30 is selected among them applying Cochran formula. A survey research is done using questionnaires.
Machine summary:
(ادیب ، ١٣٨٨: ١٥٠-١٤٩) بر اساس آیـات و روایـات پـیش - گفته ، و هم چنین آیات متعدد دیگری از قرآن کریم مصادیق عینی برنامه های جهانی شـدن اسـلامی در حکومت جهانی مهدی (عج ) با اهداف و ویژگیهای جهـانیشـدن دیـن اسـلام و خـدا محـوری گردیدن ؛ عدم جدایی دین از سیاست ؛ گسترش عدل و داد در سراسر گیتی؛ ایجـاد ملـت واحـد در سطح جهان که دارای هم بستگی فکری، اعتقادی و آرمانی باشند؛ ارتقـا معنویـت در بـین مـردم در حد اعلای خود؛ تکامل فکری بشر و رشد آگاهیهای آن ؛ احیاگری؛ نوسازی و دگرگونی در امـور فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جهان ؛ ایجاد امنیت و صلح جهانی (به عبارت دیگر جان ، مال و آبروی مردم حفظ میشود) و حکومت های طاغوتی، استبدادی و اختناقی کـه منشـاء تمـامی آشـوب هـا و مخل امنیت و صلح هستند؛ برچیده خواهند شد؛ طبقه بندی انسان ها بر مدار عقیـده و ایمـان ، نفـی سلطه گری و سلطه پذیری و در نظر گرفتن حقوق مشـترک بـرای بشـریت انجـام مـیگیـرد؛ رفـاه ، پیشرفت و توسعه متوازن به معنای واقعی خود، در جامعه متجلی میشود؛ رضـایت و خشـنودی از وضعیت موجود، در بین همه ساکنان زمین به منصه ظهور مـیرسـد؛ بـه واسـطه وجـود حکومـت صالحان بر زمین ، خدای متعال برکت و رحمت وافر خود را به اهل زمین فرو میفرستد؛ اطاعت از امام زمان (عج ) به طور کامل و با خلوص نیت انجام میگیرد.