Abstract:
ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﺆال ﮐﻪ اﻧﻮاع ﻗﺪرت ﻧﺮم از دﯾﺪﮔﺎه ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ ﮐﺪام اﺳﺖ و اﺳﻤﺸـﺎن ﭼ ﯿﺴـﺖ ﻫـﺪف ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ اﺳﺖ. اﻟﮕﻮی اﺳﻼﻣﯽ و ﺑﻮﻣﯽ ﻓﺮا ﻧﻈﺮﯾﮥ دو ﻓﻄـﺮت اﻣـﺎم ﺧﻤﯿﻨـ ﯽ( ره )ﺑـﺮا ی اﻧﻀـﻤﺎﻣ ﯽ ﻧﻤﻮدن اﻧﻮاع ﻗﺪرت ﻧﺮم اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪ. ﺣﺎﺻﻞ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﺗﻔﺎﺳﯿﺮ و ﺑﺮرﺳﯽ ﮔﺰارهﻫﺎی ﻣﺮﺗﺒﻂ اﯾﻦ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ ﻗﺪرت ﻧﺮم را در دو ﻧﻮع ﺣﻘﯿﻘﯽ و ﮐﺎذب ﺗﻮﺻـ ﯿﻒ ﻧﻤـﻮده اﺳـﺖ. ﻧـﻮع ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻣﺘّﺼﻒ ﺑﻪ ﻣﺘﻌﺎﻟﯿﻪ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﮐﺎذب و وﻫﻤﯽ ﻣﻮﺻﻮف ﺑﻪ ﻣﺘﺪاﻧﯿـ ﻪ اﺳـﺖ. ﻣﺘﻌﺎ ﻟﯿـ ﻪ اﺳـﺖ ﭼـﻮن ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻫﺶ ﻋﻠﮥ اﻟﻌﻠﻞ ﻫﺴﺘﯽ اﺳﺖ، ﻓﺮد و ﺟﺎﻣﻌـ ﮥ ﺑـﺎر ﯾﺎﻓﺘـﻪ ﺑـﻪ ﻣﺤﻀـﺮ ﺧـﺪا ی ﺳـﺒﺤﺎن و ﻣﺘﻌـﺎ ﻟﯽ ﮔﺮدﯾﺪه، آن را از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻤﺴﮏ ﺑﻪ ارزشﻫﺎی ﻣﻮرد ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ و دوری از ﺿﺪ ارزشﻫﺎ ﺗﻮﻟﯿـ ﺪ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻫﺮﭼﻪ ﺷﺪت و ﻏﻼظ اﯾﻦ ﺣﻀﻮر و ﺗﻘﺮب ﻣﺘﻌﺎﻟﯽﺗﺮ و دروﻧﯽ ﮐﺮدن ارزشﻫﺎی اﻟﻬﯽ ﻋﻤﯿﻖﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ذات ﻫﺴﺘﯽﺑﺨﺶ ﻣﻤﮑﻨﺎت را در ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺎم
آﻓـﺮ ﯾﻨﺶ ﺑـﺎ آنﻫـﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨـﮓ ﺗـﺮ و ﻫﻤـﺮاه ﺗـﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﺎ آﻧﺠﺎ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ ﮐﻪ ﺑﻪﻣﺜﺎﺑﮥ» ﻣﺜﻞ اﻻﻋﻠﯽ «اﻟﻬﯽ ﮔﻮﻧﻪ ﻗﺪرت ﻧﺮم ﻣﺘﻌﺎﻟﯿﻪ ﺟﻠـﻮه ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ.
Machine summary:
حرکـت هـاي سـازمان يافتـه رقيـب ، بـه دليـل وجـود زمينـه و بسترهاي مناسب داخلي ، به سرعت رشد و نمو کرده و معضلات فراوان اجتماعي و فرهنگـي را در عرصه هاي داخلي و بين المللي ايجاد مي کنند؛ نظريه آن ها در جامعه اسلامي مطرح ، تدريس مي شود و مورد بحث و گفتگو قرار مي گيرد و در برابر اين نظريه ها، نظريه بومي هم وجود ندارد تـا ديگـر محققان بر مبناي آن راهبرد و راهکارهاي مناسبي براي مقابلـه بـا تهديـدات و جنـگ نـرم تهيـه و تدوين کنند.
٢- سلبي : در صورت فقدان چارچوب نظري قدرت نرم از ديدگاه قرآن کـريم پيامـدهاي زيـر متصور است : يک ـ بازخواني اسلامي نظريه قدرت نرم براي بهره گيري از اين پديده در موضـوعات مهمـي چون «بومي سازي علوم انساني » و «استحکام ساخت دروني نظام جمهـوري اسـلامي ايـران » کـافي نيست ؛ دو ـ وجود خلأ چارچوب نظري درباره مسائل مستحدثه اي چون قدرت نرم از ديـدگاه قـرآن کريم و استفاده جامعه اسلامي از نظريه غربي به منظور تحصيل قدرت ، مطلوب نيست ؛ پيشينه تحقيق : دغدغه پرداختن به مفهوم متعارف «قدرت نرم » در فضاي گفتماني موجود، در ميان برخي از مراکز حوزوي و دانشگاهي و به تبع آن پژوهشگران علاقه منـد بـه توسـعه نظـام اسـلامي به ويژه در ابعاد ملي و امنيتي در اين حوزه ، وجود دارد؛ اما به لحاظ موضوع و محتوا به طـور عمـده به چيستي و چرايي نظريه غربي ها درباره موضوع پرداختـه انـد و بـه اقتضـاي بحـث بـا اسـتناد بـه آموزه هاي ديني بازخواني اسلامي نمودنـد.