Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت سازمانی و فرهنگ سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان در مدارس آموزش و پرورش عشایر سیار استان آذربایجانشرقی بوده است. روش انجام پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان مدارس آموزش و پرورش عشایر سیار استان آذربایجانشرقی به تعداد 340 نفر میباشد. با استفاده از جدول مورگان به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای 180 نفر انتخاب شدند برای گردآوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش، پرسشنامه سلامت سازمانی مایلز و پرسشنامه فرهنگ سازمانی کامرون و کویین استفاده شد. جهت سنجش روایی پرسشنامه از نظر اساتید و جهت سنجش پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی کل پرسشنامهها بالای 7/0 به دست آمده است. یافتههای تحقیق نشان داد که بین فرسودگی شغلی، خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و کاهش احساس کفایت شخصی با فرهنگ و سلامت سازمانی رابطه معناداری وجود دارد و فرهنگ سازمانی با ضریب بتای 59/0 بر فرسودگی شغلی نقش مؤثری دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between<br />organizational health and organizational culture and teachers’ job burnout<br />in East Azerbaijan nomadic schools. The method of research is<br />correlation. The statistical population of this study includes all 330<br />teachers of the Nursery education district. Using Morgan table, 180<br />people were selected by stratified random sampling. To collect data,<br />Maslach's burnout questionnaire, Miles organizational health questionnaire,<br />and Cameron and Quinn organizational culture questionnaire were used.<br />To assess the validity of the questionnaire, from the viewpoint of the<br />professors and to assess the reliability of the questionnaires, Cronbach's<br />alpha coefficient was used. The reliability of the questionnaire was higher<br />than 0.7. The research findings showed that there is a significant<br />relationship between job burnout, emotional exhaustion, personality<br />deprivation and personal satisfaction with organizational culture and<br />organizational health. Organizational culture with a beta coefficient of<br />0.59 has an important role in burnout.
Machine summary:
يافته هاي تحقيق نشان داد که بين فرسودگي شغلي، خستگي عاطفي، مسخ شخصيت و کاهش احساس کفايت شخصي با فرهنگ و سلامت سازماني رابطه معناداري وجود دارد و فرهنگ سازماني با ضريب بتاي ٠/٥٩ بر فرسودگي شغلي نقش مؤثري دارد.
Bernotaite & Malinauskiene موجسا١ و همکاران (٢٠١٥)، و کيم و همکاران (٢٠١٩)، نيز نشان دهنده استرس بالاي معلمان به دليل ماهيت تعاملات طولاني مدت با ساير افراد مانند دانش آموزان و کارکنان و حجم بالاي کاري مي باشد نتايج پژوهش هايي که در ايران نيز به بررسي فرسودگي شغلي معلمان پرداخته اند(جوادي ، رسولي ، نظري و حسني ، صابري ، مروجي و ناصح ، ١٣٩٠)، نشان مي دهد که در ميان اين گروه کاري ، فرسودگي شغلي متداول است .
براي تعيين نفش فرهنگ و سلامت سازماني بر فرسودگي شغلي معلمان ابتدا از آزمون همبستگي و در مرحله بعدي با توجه به وجود رابطه بين متغيرها از آزمون رگرسيون استفاده شده است .
جهت سنجش رابطه بين فرهنگ و سلامت سازماني با فرسودگي شغلي معلمان ، از آزمون ضـريب همبستگي پيرسون استفاده شده است .