Abstract:
اشخاص همیشه بهدنبال خلوتگزینی و دوری از دیگران نیستند، گاه در پی ایناند که در مقام تبلیغ و تأیید یک محصول یا خدمت تجاری، نشانههای هویتی خویش را به جامعه عرضه کنند و در مقابل، منفعتی مالی بهدست آورند. در نظام حقوقی آمریکا، بهمنظور حمایت از حق اشخاص برای بهرهبرداری تجاری از نشانههای هویتی خویش، حق ویژهای شناسایی شده است که در این مقاله حق جلوت نامیده میشود. به استناد این حق، شخص میتواند از نشانههای هویتی خویش (مانند صدا، تصویر، نام و دیگر ویژگیهای شخصیتیاش)، آنگونه که میخواهد، استفادۀ تجاری کرده و از بهرهبرداری بدون اجازۀ دیگران از این نشانهها جلوگیری کند. در نظام حقوقی کشورهای اروپایی هیچگاه حق مستقل و ویژهای همانند حق جلوت پیشبینی نشده است، با این حال، تلاش میشود از سایر نهادهای نظام حقوقی برای حمایت از ارزش تجاری شخصیت اشخاص استفاده شود. نظام حقوقی ما نیز، وضعیتی کموبیش اینگونه دارد.
Abstract People are not always looking for loneliness, Sometimes they are looking to use their identity for advertise a commercial product. Against this use, they can receive a appropriate amount. In the US legal system to identify this right, The word " The Right Of Publicity " is used. Based on this right ,The person has the right to Use your identity(e.g., name, likeness, picture, voice, persona, etc.) As it wants. Also,it protects against the unauthorized commercial appropriation of an individual’s identity. There is no unanimous approach to the right of publicity in the countries of the EU. However, Legal writers in these countries are trying to use other institutions for support from the Commercial value of a personality. Our legal system is the same. key words:Damage, Identity, Image, Personality, Privacy.
Machine summary:
براي مقابله با اين تهديد، نهاد حريم خصوصي پيش بيني شده که در حقوق ما نيز، به اندازة کافي دربارة آن مطالعه شده است ؛ اما خطر دوم ، امکان بهره برداري تجاري از شهرت اشخاص مشهور است ، بدين معنا که يک شرکت تجاري بدون اجازه ، در آگهي هاي خويش از تصوير شخص مشهوري استفاده کند و او را مبلغ محصول خويش قرار دهد (٤٥ :١٩٩٩ ,Stapleton).
با توجه به اين تعريف ، حق جلوت در دو معناي مثبت و منفي قابل تعريف است ( :٢٠٠٢ ,Smith ٣)؛ در معناي مثبت اين حق ، شخص مي تواند از ارزش اقتصادي و تجاري هويت خويش بهره برداري کند، بدين معنا که در برابر دريافت عوض ، حق خويش نسبت به شهرتش را به ديگران منتقل کند يا به ديگران ، اجازة استفاده از آن را بدهد (٢٢٨ :٢٠١٣ ,Wassomt).
با توجه به اين تعريف ، بايد ديد آيا انتخاب واژگان حق جلوت مي تواند معادل مناسبي براي ترجمۀ اصطلاح به کاررفته در ادبيات حقوقي آمريکا١ باشد يا خير؟ در حقوق آمريکا، اين واژه دقيقا در برابر حق خلوت ٢ به کار مي رود، با اين توجيه که انسان ها حق دارند در گوشۀ خلوتشان بمانند، کسي هم حق ندارد مزاحم آنها شود و بدون اجازه به حريم خصوصي شان راه يابد (١٥-١٢٠٣ :١٩٨٦ ,Halpern).