Abstract:
چکیده: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بخشی از سرنوشت و هویت ملت ایران در چهار دهة اخیر است و براساس این دو رویداد کلان تاریخی- حماسی، امام خمینیرحمتاللهعلیه، اسلام، عاشورا، شهادت، آرمانشهر، استقلال، آزادی، صلح، عدالت و برابری درزمرة باورها و ارزشهای استقلال از استکبار و رهایی از استبداد و تجاوز خارجی جمهوری اسلامی ایران است. هریک از این سرفصلهای محتوایی و ارزشی میتواند، بهتنهایی هستة مرکزی بسیاری از سرفصلهای آموزشوپرورشرا شکل دهد و در رشد مهارتهای شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشآموزان کشور مؤثر باشد. برهمیناساس، بایستی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سهمی ارزنده در بالندگی آموزشوپرورش کشور داشته باشند، زیرا ارزشها و باورهای انسانی، اسلامی و ایرانی درحداعلای خود در منظومة انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تبلور یافته است؛ باعنایتبه موارد بالا، پژوهش حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی و با درنظرگرفتن مفاد اسلامی- ایرانی سند تحول بنیادین آموزشی کشور بهرشتةتحریر درآمده و درپی بررسی منظومة انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درحوزة تعلیموتربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی است.
The history of Iran from the victory of the Islamic Revolution up to now contains a series of honors; For Overthrowing the kings monarchy, Endurance in the imposed war, Confronting US influence in the Persian Gulf region, And fighting with terrorist and takfiri groups. Now, despite these services, the educational system of the country should refer to contemporary history. But, because the Islamic Revolution and the Holy Defense are for our children and future generations a broad field of values and holy beliefs. A story narrated for a child is effective in the development of his personality. By narrating good and informative stories, the child finds many moral values. Courage, kindness, hope for tomorrow, Freedom, standing next to the truth and resistance against oppressors, are the values that make up the core of many stories of children. These values lead to the development of cognitive, emotional and social skills in children. The Islamic Revolution and imposed war is part of the story of the Iranian nation; A story that has been narrated for four decades. Imam Khomeini, Islam, Ashura, Lost in the way of the country, Mahdavis utopia, independence, freedom, peace and justice are the beliefs and values of our story. Our story is narrated Based on resistance to superpowers, tyranny and foreign invasion. Therefore, in this study we use descriptive and analytical methods and we are referring to the document on the development of education in the country In order to validate the revolution and the sacred defense in the educational system.
Machine summary:
مبارزه با کفار و استکبار، ایثار و از خودگذشتگی در راه اعتلای ارزش های اسلامی و تلاش برای ارتقای نقش جهان اسلام ، برجسته شدن نقش مهدویت در جامعه ، فرهنگ شهادت و حراست از سرزمین اسلامی ایران ، ازجمله ارزش هایی بودند که با ادغام در ارزش های انقلاب ، مجموعه ای درهم تنیده ، منسجم و پیچیده از ارزش های متعلق به ایدئولوژی دفاع مقدس را پدید آوردند.
از این رو، انتخاب جهاد، شهادت و جانبازی برای اهداف اسلام و انقلاب به علت اعتقاد به زندگی برتر ماورای مادی ممکن میگردد و درنهایت ، درجه و اوج ایثارگری و فداکاری مردم در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با دیگر انقلاب ها و نبردهای نظامی روشن میشود (پناهی، ١٣٨٥: ٦٤).
56 این چنین است که فرد مسلمان ، جان باختن در راه اهداف متعالی اسلام را نه تنها غیرعاقلانه تلقی نمیکند، چنان که نظریه های فایده گرا مطرح میکنند (٢ :١٩٧٧ ,Olson) بلکه ، آن را عاقلانه ترین انتخاب موجود میداند؛ انتخابی که در آن ، فرد وارد معامله با خدا میشود که درقبال جهاد و شهادت در راه خداوند و اسلام ، بهشت و زندگی جاودانه را نصیب خود میکند (توبه : ١١١).
در بحث ویژگیهای ایدئولوژی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ، اخوان مفرد (١٣٨١) نیز، کارکرد ایجاد روحیۀ فداکاری، ایثار، صبر و ایستادگی انقلابی را به عنوان یکی از کارکردهای این ایدئولوژی ذکر میکند و مینویسد: «در رأس ارزش هایی که موردتوجه امام خمینی قرار داشت ، ارزش هایی چون ایثار، فداکاری، از خودگذشتگی و پایمردی نیز، جای دارند (اخوان مفرد، ١٣٨١: ٢٤٥).