Abstract:
تحلیل سیاست آموزشی همواره یکی از مهمترین عوامل حرکت کشورها به سمت آرمانهای دموکراتیک مانند، فرصتهای آموزشی عادلانه و حقوق مدنی بوده است. جامعهشناسی سیاست به مثابه سنتی در تحلیل سیاست آموزشی، نگاه بیبدیلی را برای تحلیل مسائل سیاستی در حوزه آموزش ارائه کرده است. با وجود اهمیت چنین رویکردی، شواهد علمی مبنی بر سمتوسوی مطالعات سیاستی در زمینه جامعهشناسی سیاست در ایران باشد، در دسترس نیست. لذا، این نوشتار با توجه به غنی نبودن پیشینه علمی مربوط به جامعهشناسی سیاست به زبان فارسی، در پی تشریح این سنت پژوهشی است. بر همین اساس، ارائه مفروضات کلیدی جامعهشناسی سیاست و طرح دیرینهشناسی سیاست به مثابه یکی از روشهای مطرح در این سنت پژوهشی، در این نوشتار پیگیری شده است. روش پژوهش این نوشتار، توصیفی- تحلیلی و از نوع اسنادی است. این مطالعه نشان داده است که جامعهشناسی سیاست بر هفت مفروضه کلیدی استوار است. ارزشمحوری، نگاه سیاسی و تاریخی، مطالعه چند رشتهای، همآرایی، مطالعه گفتمان و پژوهش کیفی از جمله این مفروضات هستند. این نوشتار همچنین به این موضوع پرداخته است که پژوهشگران به چه نحو باید از دیرینهشناسی سیاست برای تحلیل سیاستهای آموزشی استفاده کنند.
Machine summary:
واژه های کلیدی: سیاست آموزشی، جامعه شناسی سیاست ، گفتمان ، ارزش ها، دیرینه شناسی سیاست ١ دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی ٢ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی 128 مقدمه طی دهه های اخیر، مطالعات ســیاســتی به ویژه ســیاســت آموزشــی ١به مثابه حوزه ای از علم ســیاســت ،٢ مورد توجه جدی دانشگاهیان و پژوهشگران علوم اجتماعی قرار گرفته است .
Lingard, Creagh & Vass 0 1 .
اکنون وقت آن رسیده که از خود بپرسیم جامعه شناسی سیاست چیست ؟ جامعه شناس سیاست کیست ؟ و این سنت پژوهشی در مقام عمل در پی چه چیزی است ؟ جامعه شناسی سیاست که نشو و توسعه آن در بریتانیا در طول سال های نخست وزیری تاچر٢صورت پذیرفته ، روش شناسی پژوهشی شاخصی است که از سوی پژوهشگران سیاست آموزشی برای بررسی ارزش ها، قدرت ، امور سیاسی، اشکال مختلف گفتمان ، رویدادهای تاریخی و کنشگران محلی، ملی و بین المللی تأثیرگذار بر فرآیند سیاست گذاری آموزشی، مورد استفاده قرار میگیرد (رگمی ،٣ ٢٠١٧).
دوم اینکه پژوهشگران سیاست آموزشی پیروی سنت جامعه شناسی سیاست روش شناسیهای پژوهشی مختلفی مانند قوم نگاری، تحلیل گفتمان و مطالعه موردی را مورد استفاده قرار میدهند.
Olssen, Codd & O’Neill 3.
Foucauldian scientificity: Rethinking the nexus of qualitative research and educational policy analysis.
Ball and rethinking education policy analysis.
Critical policy sociology: key underlying assumptions and their implications for educational policy research.
An old problem in a new context: Rethinking the relationship between sociology and educational policy.