Abstract:
بحران در جهان اسلام عوامل و اشکال زیادی دارد و بسیاری ریشۀ آن را از دریچۀ فرقهگرایی مورد تحلیل قرار میدهند؛ بهنحویکه فرقهگرایی را چه بهصورت فعال و یا غیرفعال، شاخصترین بحران در دنیای اسلام قلمداد میکنند. هدف اصلی این مقاله بررسی منشأ فعال شدن فرقهگرایی در دنیای اسلام در سطح کلان است. این پژوهش با طرح این سؤال که چه عواملی باعث فعال شدن فرقهگرایی و ظهور و بروز آن در شکل درگیریهای فرقهای در جهان اسلام شده بهگونهای که آن را به یک بحران مسلط در این پهنه تبدیل کرده است؟ به ارزیابی این فرضیه میپردازد که نظم سیاسی بینالمللی اقتضا میکند فرقهگرایی بهعنوان یک بحران مزمن (غیرفعال) در دنیای اسلام در راستای اهداف نظم سیاسی بینالمللی فعال شود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش تحلیلی- تبیینی است. ابزار گردآوری اطلاعات، فیشبرداری و پرسشنامه و روش تجزیهوتحلیل اطلاعات کمی و کیفی و بر اساس چارچوب نظری جنگ تمدنهای هانتینگتون و طیف لیکرت استخراجشده است. یافته نظری پژوهش آن است که پدیدههای داخلی، منطقهای و بینالمللی قابل دستکاری و مدیریت هستند و یافته کاربردی هم به این موضوع برمیگردد که جهان اسلام باید با تقسیم و توزیع قدرت سیاسی متناسب با بافت اجتماعی کشورها که نزدیکترین راهحل به نظر میرسد در جهت رفع این عارضه اقدام کند.
<strong> </strong> <br />The crisis in the Islamic world has several aspects and would be analyzed as the origin of the sectarianism. Somehow, the sectarianism either active or inactive was considered to be the most significant crisis in the Muslim world. The main purpose of this study is to investigate the origin of the activation of sectarianism at the strategic level. Thus, the international political order requires the activation of the sectarianism in order to achieve their goals. This research is applied and analytical-explanatory type. The note-taking and questionnaire method used for collecting the information and quantitative and qualitative used to analyze this information and is based on the theoretical framework of the clash of civilizations and the Likert scale. The theoretical findings of this research are that domestic, regional, and international phenomena can be manipulated and managed, and applied results also suggest that the Islamic world should be divided and distributed according to the political power of countries depending on the social structure of countries, which seems to be the explicit solution, In order to eliminate this complication.