Abstract:
فردریک گلیشر نویسنده، ویراستار، محقق، شاعر، و یکی از منتقدان بهائیت است که
بعد از 25 سال عضویت فعال در جامعه بهائی به دلیل مواضع انتقادی اش مورد سرزنش
تشکیلات بهائی قرار گرفت و به نوعی از بهائیت طرد گردید. او به عنوان یک روشنفکر بهائی به
عملکرد بیت العدل (رهبری بهائیت در حیفا) انتقاد دارد و از بیت العدل به عنوان رهبری
مستبد یاد میکند که هرگونه آزادی اندیشه را محدود نموده است. او معتقد است بهائیت
بعد از بهاءالله و عبدالبهاء، از مسیر اصلی خود منحرف گردیده و به یک سازمان و تشکیلات
قدرت طلب، فرقه گرا و فاقد اخلاق دینی تبدیل شده است. به همین دلیل او گروه بهائیان
اصلاح گرا را تاسیس کرد و مقالات انتقادی زیادی را منتشر کرد. به نظر او بعضی از احکام
و نظرات بهاءالله از صوفیه گرفته شده است.
همچنین او بهائیت را به عنوان ابزاری برای امریکا و اسرائیل ذکر میکند و نقش آن را در
تحرکات سیاسی جهانی از جمله جنگ آمریکا و عراق پررنگ می داند.
Machine summary:
Bahai انتقادهای خود به آیین بهائی و مدیریت آن را با موضوع سانسور در بهائیت آغاز نمود و در سال 2004 با ایجاد گروه "بهائیان اصلاحطلب" Reform Bahai Faith مقالات انتقادی فراوانی را به قلم روشنفکران منتقد بهائی، منتشر کرد.
این حرکتها سؤالات زیادی را مطرح میسازد، مثلا اینکه آیا دیوید کلی واقعا اطلاعات طبقهبندیشده را در اختیار جامعۀ بهائی قرار میداد؟ آیا جامعۀ بهائی از او استفاده میکرد تا بیتالعدل از طریق او به اهداف خود در عراق، ازجمله خانۀ بهاءالله در بغداد، باغ رضوان و سایر اماکن دست یابد؟ نقش خانم «مای پیترسون» بهعنوان یک جاسوس ارتش آمریکا، که ظاهرا اصالت کویتی دارد، چیست؟ خانم پیترسون بهائی نیز دهانش بسته شد تا درمورد چگونگی حضور او، اطلاعاتی به بیرون درز نکند.
من شایسته اظهارنظر بیشتر دراین زمینه نیستم ولی این سؤال باقی میماند که آیا سعی و اقدام کافی برای اینکه روشن شود واقعا چه اتفاقی افتاده است، صورت گرفته است یا نه؟ و تشکیلات بهائی در این ماجرا چه نقشی داشته است؟» گلیشر در مطلب دیگری در سایت خود با مطابقت و مقایسۀ اظهارات راجر کینگدان (صاحبخانۀ منزلی که در آن حدود 30 نفر از بهائیان ازجمله برخی از اعضای محفل ملی بهائیان بریتانیا گرد آمده بودند) و نامۀ شهادت بارنی لایت، منشی محفل بهائیان بریتانیا، به کمیته تحقیق لرد هاتن، نتیجهگیری میکند که همۀ حقایق گفته نشده و برخی از مطالب پنهان گردیده است، زیرا گفتار آن دو مغایرتهای زیادی دارد.