Abstract:
هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر خلاقیت دانشجویان بود. با توجه به ماهیت موضوع و هدفهای تحقیق، این پژوهش ازنظر روش گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف، کاربردی بود. در این پژوهش بهمنظور بررسی خلاقیت دانشجویان دانشگاه ارومیه با استفاده از پرسشنامهی خلاقیت عابدی از تعداد 360 نفر از دانشجویان دانشکدههای کشاورزی، اقتصاد و مدیریت، منابع طبیعی و فنی و مهندسی بهعنوان نمونه آماربرداری بهتناسب تعداد دانشجویان هر دانشکده دادهها برداشت شد. طبق نتایج حاصل از آزمون پیرسون بین سن دانشجویان موردمطالعه و خلاقیت با ضریب همبستگی (093/0) ارتباط معناداری وجود نداشت. بین تعداد اعضای خانوار دانشجو و خلاقیت با ضریب همبستگی (019/0-) ارتباط معناداری وجود نداشت. بر اساس نتایج آزمون اسپیرمن مولفه سطح درآمد خانوادگی دانشجو با خلاقیت با ضریب همبستگی (037/0) ارتباط معنیداری نداشت. همچنین رابطه معنیداری بین میزان تحصیلات دانشجو و خلاقیت با ضریب همبستگی (085/0) دیده نشد. براساس نتایج آزمون اتا بین رشته تحصیلی دانشجویان با خلاقیت با ضریب همبستگی (499/0) ارتباط معنیداری وجود داشت، همچنین بین جنسیت دانشجویان و خلاقیت با ضریب همبستگی (471/0) ارتباط معنیداری وجود داشت.
Machine summary:
1-1- فرضیه تحقیق بین ویژگیهای دانشجویان مورد بررسی (سن، تعداد اعضای خانوار، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، میزان درآمد خانوار و جنسیت) با خلاقیت ارتباط معناداری وجود دارد.
جدول 2- رابطه سن و تعداد اعضای خانوار دانشجو با خلاقیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این پژوهش با استفاده از آزمون اسپیرمن بین سطح درآمد خانوادگی دانشجو و خلاقیت رابطه معنیداری مشاهده نشد.
جدول 3- رابطه بین سطح درآمد خانوار و مقطع تحصیلی دانشجو با خلاقیت (به تصویر صفحه مراجعه شود)بر همین اساس بین خلاقیت و جنسیت و رشته تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه رابطه معنیداری وجود داشت (جدول4).
جدول 4- رابطه بین رشته تحصیلی و جنسیت دانشجویان با خلاقیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به دادههای حاصل از این پژوهش بین عوامل سن دانشجویان، میزان درآمد خانوار دانشجویان و همچنین تعداد اعضای خانواده دانشجویان با خلاقیت رابطه معناداری دیده نشد و تنها عامل موثر بر میزان خلاقیت دانشجویان، عامل تحصیلات دانشجویان است که در این پژوهش ارتباط معنیداری با خلاقیت نشان نداد که این موضوع نمایانگر لزوم بازبینی در محتوای آموزشی دانشگاهها و اصلاح برنامهریزی درسی دانشگاه بر اساس الگوهای خلاقیتمحور است.