Abstract:
هیچ نظریه تفسیری بدون داشتن پیشفرضی نسبت به چیستی متن تحقق نمییابد و حوزه تفسیر پدیدههای اجتماعی، از این قاعده مستثنا نیستند. بر اساس نظریه اعتباریات علامه طباطبائی، متن اجتماعی عبارت است از: هویتی اعتبار که برای استخدام متقابل انسانهای دیگر ایجاد شده است. با توجه به خصوصیات اعتبارات اجتماعی، متن اجتماعی امری زبانمند نیست و تابع قواعد تفسیر متن زبانی نمیباشد، بلکه متن زبانی از اقسام متن اجتماعی بوده و تابع قواعد عام تفسیر متن اجتماعی است. متن اجتماعی، زمینهمند است و دارای زمینة زمانی و مکانی میباشد. متن اجتماعی، ساختارمند است و در ذات دارای لوازم و ملزومات منطقی است که مستقل از ارادة کنشگر میباشد. در نهایت، متن اجتماعی معطوف به هدف است. بر اساس این خصوصیات، خطوط کلی تفسیر متن اجتماعی عبارتند از: استقلال قواعد تفسیری از متن زبانی، تعیین نقطه آغازین، تفسیر متن اجتماعی به متن اجتماعی و لزوم تحلیل غایتشناختی. روش این تحقیق تحلیلی است.
No interpretative theory can be realized without presupposing what the text is,
and the field of interpretation of social phenomena is not an exception.
According to Allameh Tabatabai’s theory of credit, the social context is: “the
identity of credit created for the reciprocal employment of other human beings”.
With regard to the characteristics of social credentials, the social text is not
linguistic and is not subject to the rules of interpretation of the linguistic text,
but rather, linguistic text is one of the types of social text and is subject to the
general rules of social text interpretation. Social context is contextual and has a
temporal and spatial context. The social context is structured and in essence has
logical requirements that are independent of the will of the actor. Finally, the
social context is focused on the purpose. Based on these features, the broad
lines of social text interpretation are: independence of interpretive rules from
linguistic text, defining the starting point, interpretation of social text to social
text, and the necessity of teleological analysis. The method of this research is
analytical.
Machine summary:
بر اساس نظریه اعتباریات علامه طباطبائی، متن اجتماعی عبارت است از: هویتی اعتبار که برای استخدام متقابل انسانهای دیگر ایجاد شده است.
پرسش اصلی این مقاله عبارت است از: «بر اساس نظریه اعتباریات، متن اجتماعی چیست و چه ویژگیهایی دارد؟»، با توجه به پاسخ این پرسش، خطوط کلی تفسیر متن اجتماعی تعیین میگردد.
پرسشی که در این بخش به دنبال پاسخ به آن هستیم، این است که معیار اجتماعی بودن یک رفتار ارادی، یا به تعبیر دیگر، یک هویت اعتباری چیست؟ ماکس وبر معتقد بود: کنشی اجتماعی است که بر حسب معنا و مقصودی که افراد عامل برای آن قائل هستند، با رفتار دیگران مرتبط باشد و بر اساس آن جهتگیری شود (وبر، 1388، ص 33).
گرچه متن اجتماعی، برخاسته از فرهنگ اعتبارکننده است، اما این مطلب برای زبانی بودن متن اجتماعی کافی نیست، بلکه باید ثابت شود که هر متن اجتماعی، برای مفاهمه ایجاد شده است و این مطلب در تمام متون اجتماعی قابل اثبات نیست.
در این اشکال، گفته میشود گرچه متن اجتماعی توسط مؤلف ایجاد شده است و مؤلف از این کار هدفی داشته است، اما این امر به این معنا نیست که باید هدف مؤلف را محور تفسیر قرار داد و در معناکاوی متن به آن توجه داشت.
نتیجهگیری بر اساس نظریة اعتبارات، هویت متن اجتماعی، هویتی اعتباری است که به صورت آگاهانه برای استخدام متقابل انسانهای دیگر ایجاد میشود.
د. تحلیل غایتشناختی: با توجه به غایتمندی متن اجتماعی و وجود این همانی میان غایت و امر اعتباری، هدف اصلی تفسیر متن اجتماعی، فهم غایت اعتبار اجتماعی است.