Abstract:
اقتصاد جهانی از کسب و کارسنتی به کسب و کار دیجیتالی پیش میرود و نمود بارز این حرکت تجارت الکترونیکی است.تجارت الکترونیکی یک واژه عمومی است برای تشریح روشی که سازمان بصورت الکترونیکی تجارت میکند و از گروهی از فناوریها برای برقراری ارتباط با مصرف کنندگان و شرکتهای دیگر،برای انجام تحقیق یا جمعآوری اطلاعات،یا انجام مبادلات تجاری بهره میبرد.اگرچه اینترنت شناخته شدهترین این فناوریهاست اما از فناوریهای دیگر همچون مبادله الکترونیکی دادهها و کارتهای هوشمند نیز استفاده میشود.در این مقاله که حاصل یک طرح پژوهشی1است تلاش میشود پس از تشریح ادبیات بلوغ تجارت الکترونیکی،مدل متناسب با شرکتهای صادر کننده ارائه شود و میزان بلوغ تجارت الکترونیکی شرکتهای صنعتی صادر کننده مورد سنجش قرار گیرد.
Machine summary:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2-فرآیند مجازی به عنوان بخشی از فرآیندهای کسب و کار مدل گروه گارتنر2:گروه گارتنر چهار سطح را برای پیادهسازی تجارت الکترونیکی پیشنهاد کردهاند:3 سطح یک-حضور اولیه4؛در این مرحله از اینترنت برای ارائه اطلاعات شرکت و بروشورهای آن استفاده میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 5-مراحل ششگانه بلوغ تجارت الکترونیکی در شرکتهای صنعتی صادر کننده باتوجه به این 6 مرحله،میزان بلوغ هریک از شرکتها و نیز میانگین بلوغ کلیه شرکتهای مورد بررسی تشریح میشود.
6. ابزارهای جمعآوری اطلاعات پرسشنامه تعیین سطح بلوغ تجارت الکترونیکی:این پرسشنامه براساس مدل بلوغ تجارت الکترونیکی که در ادبیات تحقیق معرفی گردید،در تحقیق تعیین مراحل بلوغ تجارت الکترونیکی شرکتهای صادر کننده ایران استخراج گردیده بود که باتوجه به روایی و پایایی مناسب آن،در این پژوهش نیز با انجام اصلاحات جزئی مورد استفاده قرار گرفت.
جدول 5-تعداد شرکتها در هریک از مراحل بلوغ تجارت الکترونیکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی نسبت حضور شرکتهای مورد بررسی در هر مرحله(شکل 01)بیانگر این است که شرکتها در حال عبور از مرحله اول(بسته)و حرکت بهسمت مراحل بالاتر هستند که این امر میتواند نوید بخش تحرک نسبی و احساس ضرورت توسعه تجارت الکترونیکی باشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 01-نسبت شرکتها در مراحل ششگانه بلوغ تجارت الکترونیکی همانطور که در این بخش مشاهدهگردید،بلوغ الکترونیکی شرکتهای صادر کننده در سطح پایینی قرار گرفته است.
هرچند شاخصهای ارائه شده برای بررسی سطح بلوغ تجارت الکترونیکی شرکتهای صادر کننده ارائه شده است اما سایر شرکتها نیز با اعمال تغییرات جزیی میتوانند از این شاخصها بهره جسته و سطح بلوغ تجارت الکترونیکی خود را تعیین نمایند."