Abstract:
پژوهش حاضر قصد دارد به تطبیق فرایندهای یادگیری مشاهده ای بندورا که از نظریه های مهم روانشناسی تربیتی است، در قرآن بپردازد. از این رو مساله اصلی این مطالعه، تطبیق فرایندهای یادگیری مشاهده ای بندورا در قرآن است. به عبارت دیگر، پژوهش در پی آن است تا بداند، کدام آیات و مفاهیم قرآنی به هر کدام از مراحل چهارگانه یادگیری مشاهده ای بندورا (توجه، یادداری، بازآفرینی و انگیزش) مرتبط است. برای بررسی و تطبیق موضوع پژوهش از روش تحلیلی – استنتاجی استفاده شده است.. این مطالعه نشان می دهد که یادگیری مشاهده ای در علم اخلاق و عملی کردن آموزه های دینی مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر این تحقیق نشان می دهد که می توان هر کدام از فرایندهای یادگیری مشاهده ای را به تفکیک با آیات قرآن و مباحث قرآنی مرتبط دانست.
The present study seeks to adapt Bandura’s theory of visual learning processes in the Quran. This theory is one of the most important theories in educational psychology. The main thrust of the present study, is, thus, to adapt visual learning processes in the Quran. More specifically, an attempt is made to determine which Quranic verses and conceptions correspond to the four visual learning processes suggested by Bandura. In order to accomplish this, an analytical-deductive research design is adopted. Given the objectives, the present study could be considered as a Quranic study. The findings suggest that visual learning is used in ethics and in the implementation of religious teachings. In addition, the findings indicate that it is possible to relate each visual learning process to specific verses and discussions contained in the Quran. Note that in this study, each stage is adapted according to the Quran
Machine summary:
Babak SKamsKiUi دانشيار فلسفه تعليم و تربيت و رئيس دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي Associate ProIessor oI Philosophy oI (ducation and دانشگاه شيراز Head oI School oI Psychology and (ducational Sciences, University oI Shiraz چکيده AbstUact پژوهش حاضر قصد دارد به تطبيق فرايندهاي يادگيري مشاهده اي بندورا The present study seeks to adapt Bandura’s theory oIکه از نظريه هاي مهم روانشناسي تربيتي است ، در قرآن بپردازد.
واژه هاي کليدي: Key ZoUds: Observation Learning Processes, فرايندهاي يادگيري مشاهده اي، بندورا، قرآن کريم Bandura, Quran نوع مقاله : تحليلي دريافت : تير ٩٥ پذيرش تير ٩٦ مقدمه يکي از موهبت هاي خداوند متعال بر انسان ، استعداد فطري او، براي يادگيري و کسب معارف و علوم ، مهارت ها و صنايع مختلف است که مايه افزايش توان انسان در تحمل بار مسئوليت زندگي در اين جهان و در نتيجه سبب عمران و آباداني آن مي شودو به او امکان مي دهد که توانايي ها و مهارت هاي خويش را افزايش دهد تا به آنچه که خداوند بنا به خواست خود برايش تضمين کرده است به مراحلي از رشد و کمال برسد.
نظريه هاي شناختي يادگيري، بر اين باور تاکيد مي کنند که يادگيري يک فرايند دروني است که ممکن است به صورت تغيير فوري در رفتار آشکار، ظاهر نشود به عبارت ديگر نظريه پردازان شناختي معتقدند که يادگيري به صورت توانايي هايي در فرد ايجاد ودر حافظه او ذخيره مي شود و هر وقت که بخواهد چه بلافاصله پس از يادگيري چه بعد از گذشت زمان مي تواند آن توانايي ها را مورد استفاده قرار دهد.