Abstract:
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر تاب آوری در افزایش سازگاری دانشجویان جدیدالورود خوابگاهی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دختران جدیدالورود خوابگاهی رشتههای مختلف تحصیلی دوره کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 93- 92 بود. برای انجام این پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس وسپس جهت جایگزینی آزمودنیها دردوگروه آزمایش وکنترل از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد که ازاین میان 30 نفر از دانشجویان که نمره پایین تر از میانگین در آزمون سازگاری با دانشگاه ((SACQکسب کرده بودند انتخاب شدند. برای گروه آزمایش برنامه آموزش مهارتهای تاب آوری اجرا و بعد از مداخله برای هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. طرح پژوهش آزمایشی و برای تحلیل دادهها از روش آماری کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تاب آوری به طورمعناداری ودرسطح 001/0 P <موجب افزایش سازگاری دانشجویان با دانشگاه درگروه آزمایش شده است درحالی که چنین تغییری در آزمودنیهای گروه کنترل مشاهده نشده است. به عنوان نتیجهگیری میتوان گفت آموزش تاب آوری در افزایش سازگاری دانشجویان موثر است
The present study investigated Effectiveness of resiliency training on enhancing Residential new entrant's girl students' adjustment. Undergraduate in Razi university of Kermanshah in 2013-2014 educational years. To perform this study, available sampling was used, and then to replace the two control and experimental groups of subjects were used of simple randomly sampling. In this study used of Conner & Davidson resiliency and SACQ questionnaires. 30 students that earn scores less than average in SACQ were select and replaces randomly in tow control and experimental groups. 12 group sessions Resiliency skills training were conducted for experimental group and after the intervention, both groups were tested. The research was experimental design and statistical methods for data analysis of covariance were used. Findings showed that resiliency training significantly p<0/001 increases adjustment in experimental group, While such achangeisnot observed in the control group's conclusion we can say that resiliency trainings effective in reducing student's homesickness.
Machine summary:
اثربخشي آموزش تاب آوري برافزايش سازگاري دانشجويان دختر Effectiveness of Uesiliency tUaining on enKancing giUl students' adjustment * پريسا حيدري شرف نويسنده مسئول PaUisa HeydaUi SKaUaf کارشناسي ارشد روان شناسي، دانشگاه رازي کرمانشاه MA in Psychology, Razi University oI Kermanshah دکتر جهانگير کرمي DU.
12 group sessions آزمايش برنامه آموزش مهارت هاي تاب آوري اجرا و بعد از مداخله براي هر Resiliency skills training Zere conducted Ior experimental group and aIter the intervention, both دو گروه پس آزمون به عمل آمد .
Findings shoZed that resiliency تاب آوري به طورمعناداري ودرسطح ٠٠٠١>P موجب افزايش سازگاري training signiIicantly p>0/001 increases adjustment in دانشجويان با دانشگاه درگروه آزمايش شده است درحالي که چنين تغييري experimental group, While such achangeisnot observed in در آزمودني هاي گروه کنترل مشاهده نشده است .
کوريچ – هال وپيرسون ٤(١ ٢٠٠٥) بيان مي 1 - Lubker& Etzel 2 - Boulter 3 - Corsini 4- Weiten&Lioyd 5- Pascarella&Terenzini 6- Gerdes&Mallinchrodt 7- Baker &Siryk 8- Beyers&Goosens 9- Luthar&Cicchetti 1 - Masten 0 1 - resiliency 1 1 - Gomez &Mclaren 2 1 - Tiet 3 1 - Kondich- hall & Pearson 4 دارند که نياز به اين مسأله احساس مي شود که افراد مهارت هايي را بياموزند که هنگام مواجهه با مشکلات وموقعيت هاي استرس زا به شيوه ي تاب آورانه تري تفکر وسپس عمل کنند.
بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي مقابله اي وسبک زندگي مبتني بر " مدل مارلات " درافزايش تاب آوري وپيش گيري از عود درافراد وابسته به مواد ، پايان نامه دکتري، دانشکده روان شناسي وعلوم تربيتي ، دانشگاه علامه طباطبايي .