Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی طرحوارههای تصوّری پایه در متون علمی در چارچوب زبانشناسی شناختی است. بهباور زبانشناسان شناختی، اهمّیت طرحوارههای تصوّری بهمثابة بخشی از سازوکار زبان و تفکّر این است که آنها بهمنزلة مفاهیم جسمیتیافتة ابتدایی و اولیه میتوانند، بهشکلی نظاممند، ساختار مفاهیم پیچیدهتر را فراهم آورند. ضرورت این مسئله باعث شد تا نوشتار پیش رو طرحوارههای تصوّری حجمی، حرکتی و قدرتی جانسون را در متون علمی بررسی کند. روش این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و ازنوع کیفی، توصیفی و استنباطی است. نتایج بررسیها نشان داد که هر سه طرحواره در گفتمان علمی کاربرد دارند که بیشترین میزان در متون علمی به طرحوارة حجمی (56%)، سپس طرحوارة حرکتی (29%) و درنهایت طرحواره قدرتی (15%) اختصاص دارد؛ از سوی دیگر، تفاوت بین فراوانی انواع طرحوارهها معنادار است؛ همچنین میزان جملات حاوی طرحواره (16%) در کلّ پیکرة مورد مطالعه کمتر از جملات بدون طرحواره (84%) است و تفاوت بین فراوانی ایندو معنادار است.
The aim of this study is to examine the image schemas in scientific texts within the framework of cognitive linguistics. According to cognitive linguists, the importance of image schemas, as a part of language and thought, is that they, in terms of rudimentary embodied concepts, systematically provide the fundamental building blocks for more complex concepts. That makes their study inevitable in many fields. In this study, we examined Johnson’s basic image schemas (i.e. force, path, and containment) in scientific texts. We used qualitative, descriptive, and inferential methods in our examination. The results show that despite the significant difference (p< 0/001) between their usage, all these three image schemata are used in the science texts and the rate of their occurrence, from more to less, is containment (% 56), path (%29) and force (%15) image schemata respectively. There is a difference between the rate of non-image schematic (%84) and image schematic sentences (%16), with significant difference of p< 0/01.