Abstract:
پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان دسترسی زنان به فرصتهای آموزشی در شهرستانهای استان بوشهر انجام گردید. این مطالعه به لحاظ ماهیت یک پژوهش کاربردی و از منظر روششناسی در زمره تحقیقات توصیفی- تحلیلی قرار میگیرد. شیوه گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانهایی و ابزار جمعآوری دادهها با توجه به اهداف پژوهش مبتنی بر ابزارهای استاندارد شده در قالب جداول و فرمهای رایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن(بویژه سالنامه آماری سال 1393 استان بوشهر) بوده است. شایان ذکر است که جامعه آماری پژوهش 9 شهرستان واقع در استان بوشهر بوده است که جهت سنجش سطح دسترسی زنان به فرصتهای آموزشی، 19 مولفه در قالب شاخصهای توسعه آموزشی، از آمارنامه رسمی استان، استخراج و با استفاده از تکنیک تحلیل مولفههای اصلی وزندهی و سپس با استفاده از روشهای وایکور و تحلیل سلسلهمراتبی خوشهای مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل یافتههای پژوهش ضمن تایید وجود شکاف عمیق در توزیع و تخصیص فرصتهای آموزشی بین شهرستانهای استان بوشهر، حاکی از آن است که در مجموع شاخصها، تنها شهرستانهای بوشهر با ضریب 0 و گناوه با 12/0 دارای بالاترین سطح توسعهیافتگی به لحاظ دسترسی زنان به فرصتهای آموزشی بوده و شهرستانهای دیلم با ضریب 84/0، تنگستان با ضریب 89/0 و دیر با ضریب 1 در پایینترین سطح دسترسی قرار گرفتهاند. همچنین نتایج سطحبندی شهرستانها نیز نشان داد به لحاظ میزان دسترسی زنان به فرصتهای آموزشی نوعی محرومیت کلی بر فضای استان بوشهر حاکم است.
Machine summary:
(28 :1391 با عنايت به اينکه از يک سو نظام آموزشي به عنوان بخشي از کل نظام اجتماعي ميتوانـد نقـش تعيـين کننـده اي در کـاهش نـابرابريهـاي اجتماعي ايفا نمايد و برابري فرصت هاي آموزشي به نوعي به خلق فرصت هاي برابري در زندگي ميتواند کمک شاياني نمايد و از سوي ديگـر يکي از مهمترين مسائل مطروحه در حوزه برنامه ريزي آموزشي، نابرابري فرصت هاي آموزشي است کـه در ايـن بـين نـابرابري فرصـت بـين دختران و پسران در برخورداري از آموزش بعنوان برجسته ترين نوع نابرابري در سيستم آموزشي به شمار ميآيد، لذا با توجـه بـه کـارکرد مهـم زنان در نظام اجتماعي- اقتصادي کشور و مغفول ماندن ارزشيابي ميزان دسترسي زنان به فرصت هاي آموزشي (بويژه در نواحي جنوبي کشور و عليالخصوص منطقه مورد مطالعه ) از ديد محققان و پژوهشگران ، اين پژوهش تلاش دارد تا با هدف کلي سنجش ميزان دسترسـي زنـان بـه فرصت هاي آموزشي در شهرستان هاي استان بوشهر، در قالب يک مطالعه موردي به ارائه سيمايي جامع از ميزان دسترسي زنان به فرصت هاي آموزشي در اين استان بپردازد.
در همين راستا سوالاتي که اين بررسي درصدد پاسخگويي به آن هاست عبارتند از : به لحاظ بهره مندي زنان از فرصت هاي آموزشي، رتبه بندي شهرستان هاي استان بوشهر چگونه است ؟ در سطح بندي مناطق از نظر برخورداري، شهرستان هاي محروم و توسعه يافته کدامند؟ سيماي کلي استان بوشهر در دسترسي زنان به فرصت هاي آموزشي چگونه است ؟ سابقه تحقيق تاکنون مقالات و پژوهش هاي متعددي در حوزه آموزش و نحوه توزيع فرصت هاي آموزشي نگاشته شده است که به فراخور اهداف تحقيق به چند مورد از آن ها به طور خلاصه پرداخته ميشود: آتشک (١٣٩١) در مقاله اي با هدف بررسي عدالت جنسيتي در نظام آموزشي ايران ، نشان ميدهد که بيشترين بـي عـدالتيهـاي آموزشـي در گروه هاي عمده سني بالاتر از ٣٥ سال مشاهده ميشود .