Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر حمایت سازمانی ادراکشدة دانش آموزان بر تحلیلرفتگی ورزشی با توجه به نقش میانجی سرمایة روانشناختی در آنها بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که به روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانش آموزان مقطع متوسطه هنرستان تربیتبدنی استان البرز بودند که با انجام یک مطالعة مقدماتی تعداد 261 نفر بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای سرمایة روانشناختی، تحلیلرفتگی ورزشی و حمایت سازمانی ادراکشده بودند. روایی ابزار با استفاده ازنظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و در سطح استنباطی انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که حمایت سازمانی ادراکشده هم بهصورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق سرمایة روانشناختی بر تحلیلرفتگی ورزشی تاثیر منفی را داد. لذا معلمان و مربیان ورزشی و والدین دانش آموزان میتوانند بهعنوان عاملی مهم در جلوگیری از تحلیلرفتگی ورزشی دانش آموزان عمل کنند.
Machine summary:
این پژوهش با مطالعات یانگ و همکاران (2013) در مورد تأثیر منفی حمایت سازمانی ادراکشده بر تحلیل رفتگی ورزشی همسو بود و با جزئیات بیشتر تیسنج (2012) بامطالعه روی 705 کارکنان خدماتی از 190 گروه خدماتی پیشنهاد میدهد که حمایت سازمانی ادراکشده میتواند در مواجه کارکنان با شرایط استرسزا و نمایش رفتار مناسب و اخلاقی میتواند مؤثر باشد، بهعلاوه سرمایة روانشناختی افراد نیز میتواند بهعنوان نقش تعدیلکننده بر استرس کمک کند.
بحث و نتیجهگیری هدف اصلی در این پژوهش بررسی تأثیر متغیرهای زمینه ای حمایت سازمانی ادراکشده و سرمایة روانشناختی بر تحلیل رفتگی ورزشی دانش آموزان هنرستانی در رشته تربیت بدنی بود.
در این پژوهش نیز به اهمیت سرمایة روانشناختی پرداختهشده است که میتواند با ایجاد در دانش آموزان ورزشکار که آیندهساز ورزش در تمامی ابعاد هستند زمینه کاهش تحلیل رفتگی را در آنها فراهم کنند.
The reciprocal relationship between psychological contract fulfilment and employee performance and the moderating role of perceived organizational support and tenure.
Perceived Organizational Support, Stress Coping Behaviors and Mediating Role of Psychological Capital: Special Education and Rehabilitation Centers.
the relationship between psychological contract fulfillment and performance of university physical education teachers in Taiwan: The mediating effect of perceived organizational support.
the relationship between psychological contract fulfillment and performance of university physical education teachers in Taiwan: The mediating effect of perceived organizational support.
the relationship between psychological contract fulfillment and performance of university physical education teachers in Taiwan: The mediating effect of perceived organizational support.
The impacts of perceived organizational support and psychological capital on sport burnout of junior high school physical education students.