Abstract:
از جمله عوامل مهم ایجادکننده مزیت رقابتی در کسبوکار و تولید،استفاده از منابع مشترک است.این امر باعث شده در محیط رقابتی و پویای امروز،بهره گیری از عوامل و منابع مشترک در کانون توجه مدیران و سازمانها قرار گیرد.در این رویکرد با اشتراک منابع،امکان تولید طیف وسیعی از محصولات از طریق راهبرد سکوی مشترک فراهم میشود.با بکارگیری این راهبرد میتوان زمینه افزایش سود و ایجاد ارزش را فراهم و شرکتها و سازمانها را به سوی موفقیت رهنمون ساخت.بنابراین ضروری است زمینه شناسایی و بکارگیری این راهبرد در موقعیتهای مختلف فراهم شود.بر این اساس در این مقاله سعی بر آن است که مروری اجمالی از این راهبرد کلان صورت گیرد و انواع مختلف راهبردهایی که برای ایجاد مزیت رقابتی شرکتها و سازمانها میتوانند مفید واقع شود،در کنار تجربه خودروسازان کشور،معرفی شود.
Machine summary:
در این میان راهبردهای توسعه محصول جدید از طرفی و از طرف دیگر سکوی مشترک،جهت متنوعسازی محصولات و در عین حال نبود تنوع در عوامل تولید،هرکدام به نوبه خود زمینه توسعه و تعالی شرکتها و سازمانها را در فضای رقابتی کنونی فراهم آورده است.
بر این اساس با توجه به مطالعات انجام شده، مصادیقی از تعاریف و مفاهیم ارائه شده در این زمینه مورد اشاره قرار گرفته است: -سکوی مشترک،مجموعهای است از عناصر مشترک که در طول یک خط تولید مبنا،زمینه تولید انواع مختلفی از محصولات را فراهم میسازد.
به منظور زمینهسازی ورود به این مبحث،فهرست برخی از اهداف کلیدی که در خصوص راهبرد سکوی مشترک در منابع علمی منتشر شده است را در ادامه (به تصویر صفحه مراجعه شود) مورد بررسی قرار خواهیم داد.
در این راستا تمرکز بر طراحی و تولید محصولات متنوع،متناسب با نیاز بازار و مشتری،از جمله راهبردهایی است که توسط شرکتها و سازمانها اتخاذ شده و مبنای عمل قرار گرفته است.