Abstract:
با عنایت به روند رو به گسترش استفاده و اعتیاد به شبکه های اجتماعی، این مطالعه به بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با خودتنظیمی، حل مساله و مشکلات بین شخصی در بین دانشجویان پرداخته است. مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور در سال 1396 بود که 350 نفر از دانشجویان رشته های مختلف به روش خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، خود تنظیمی بوفارد و همکاران (1995)، حل مساله پارکر (1998) و مشکلات بین شخصی بارخام و همکاران (1996) را تکمیل کردند. روش های مورد استفاده شامل همبستگی پیرسون و رگرسیون بود. نتایج نشان داد همبستگی منفی معنی داری بین خود تنظیمی و حل مساله با اعتیاد به اینترنت وجود دارد، همچنین بین مشکلات بین شخصی و اعتیاد به اینترنت همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که خود تنظیمی، حل مساله و مشکلات بین شخصی 45 درصد از اعتیاد به اینترنت را تبیین می کنند (001/0>p). مطالعه حاضر توانست اثر پیش بینی کنندگی خود تنظیمی، حل مساله و مشکلات بین شخصی را در اعتیاد به اینترنت به تایید برساند. بنابراین، باید به این موارد توجه ویژه شود.
Machine summary:
اعتياد به اينترنت در دانشجويان : نقش خودتنظيمي، حل مسأله و مشکلات بين شخصي Internet addiction among University Student: The role of self-regulation, problem- solving and interpersonal problems دکتر مجيد برادر Majid Baradaran * Assistant Professor, Department of psychology, استاديار گروه روانشناسي دانشگاه پيام نور، تهران ، ايران Payame Noor University,Tehran, iran چکيده Abstract With regard to the growing trend of networking web- با عنايت به روند رو به گسترش استفاده و اعتياد به شبکه هاي اجتماعي، sites, This study investigated the relationship of اين مطالعه به بررسي رابطه اعتياد به اينترنت با خودتنظيمي، حل مسأله internet addiction with self-regulation, problem-solving and interpersonal problems among University و مشکلات بين شخصي در بين دانشجويان پرداخته است .
The study populations consisted of شامل دانشجويان دانشگاه پيام نور در سال ١٣٩٦ بود که ٣٥٠ نفر از ٣٥٠ ,٢٠١٨ all students of Payame Noor University instudents from different courses were selected by using دانشجويان رشته هاي مختلف به روش خوشه اي مرحله اي انتخاب شدند cluster random sampling method and completed the و پرسشنامه هاي اعتياد به اينترنت يانگ (١٩٩٨)، خود تنظيمي بوفارد و internet addiction test, Young(1998), Self-regulation, Bouffard & et al (1995), problem-solving, parker همکاران (١٩٩٥)، حل مسأله پارکر (١٩٩٨) و مشکلات بين شخصي (1998) and interpersonal problems questionnaires, بارخام و همکاران (١٩٩٦) را تکميل کردند.
Yao & Zhong 2 بر اين اساس ، هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه خودتنظيمي، حل مسأله و مشکلات بين شخصي با اعتياد به اينترنت در دانشجويان است .