Abstract:
امروزه، پیدایش رسانههای نوین آموزشی یکی از مهمترین دستاوردهای پیشرفت بشری و یکی از باارزشترین ابزارهای آموزش همگانی میباشد که پیوسته و با سرعت فراوان به دلیل جایگاه و اهمیت کلیدی آن در حال گسترش است. ﺗﻮان آﻣﻮزﺷﯽ ﻫﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﺗﺎ ﺣﺪی ﺑﻪ نوع و ساختار ﻛﺎﻧﺎل ارﺗﺒﺎطی آن و از طرفی نیز ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع، ﺷﻜﻞ و اﻫﺪاف آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎر ﺑﺴﺘﮕﯽ دارد. لذا از اینرو فرآیند مدیریت رسانههای آموزشی به منظور تحقق رسالت رسانه آموزشی باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. هدف از اجرای این پژوهش این است که: شاخصهای اصلی که منجر به بهبود مدیریت رابطه بین رسانه آموزشی و مخاطب میگردند را در پنج حیطه که شامل حجم محتوای رسانه، راحتی کاربر با رسانه، جذابیت سمعی بصری رسانه، تعاملپذیری کاربر با محتوای رسانه و سازگاری نرم افزاری و سخت افزاری رسانه می باشد در ایران مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش انجام شده، از نوع پیمایش الکترونیک و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته از نوع بسته است. جامعه آماری پژوهش از، خبرگان و مدیران رسانههای آموزشی در کشور انتخاب شده است که تعداد 30 نفر به روش خوشهبندی در نمونه آماری قرار گرفتند. پنج حیطه مورد تحقیق در این مقاله در قالب پنج فرضیه بیان شده است؛ به نحوی که با استفاده از تحلیل آماری استنباطی آزمون T، فرضیه ها تست و نهایتا با میانگین فاصله اطمینان 95% مورد تایید قرار گرفتهاند. نتایج بررسی نشان داد که کاهش حجم محتوا، افزایش راحتی کاربر، افزایش جذابیتهای سمعیبصری، افزایش تعاملپذیری محتوا و همچنین افزایش قابلیتهای سازگاری نرمافزاری و سختافزاری سبب بهینهشدن رابطه مخاطب با محتوای رسانهای و افزایش اثر یادگیری در نظام آموزشی نوین میگردد.
Today, the emergence of modern educational media is one of the most important achievements of human progress and one of the most valuable tools of public education which is steadily expanding rapidly due to its key position and importance. The educational capability of each medium depends to a certain extent on the type and structure of its communication channel and also on the subject, form, and expected learning objectives. Therefore, the process of managing educational media in order to realize the mission of educational media should be carefully considered. In this research, we have tried to identify the main indicators that improve the management of the relationship between the educational media and the audience in five areas, the volume of media content, the user's convenience with the media, the audiovisual appeal of the media, the user's interactivity with media content and software and hardware compatibility to be investigated in Iran. The research method used in this study is electronic scanning and data collection tool. The statistical community of experts and media education managers in the country has been selected which the statistical sample was 30 person by clustering method. The five areas studied in this paper are expressed in five hypotheses. In this way, the hypotheses were tested by inferential statistical analysis and finally proved with an average confidence interval of 95%.
Machine summary:
قدرت فن آوری دیجیتال و گسترش مکانیسم انتقال اطلاعات بویژه در بستر رسانه ، نظام آموزشی را درآستانه یک انقلاب قرار داده است ، به نحوی که تولید دانش در عصر اطلاعات بدون بهره وری از زیرساخت های فناوری اطلاعات به امری غیر ممکن تبدیل شده است ( ,Karami ١٣٩٢).
در این پژوهش سعی شده است شاخص های اصلی که منجر به بهبود مدیریت رابطه بین رسانه آموزشی و مخاطب به منظور افزایش اثربخشی فرآیند یادگیری در نظام آموزشی رسانه ای میگردند را در پنج حیطه شامل حجم محتوای رسانه ، راحتی کاربر با رسانه ، جذابیت سمعی بصری رسانه ، تعامل پذیری کاربر با محتوای رسانه و سازگاری نرم افزاری و سخت افزاری رسانه میباشد، در ایران مورد بررسی قرار دهد.
پیشینه پژوهش به منظور شناسایی عوامل اثر گذار فرآیند یادگیری مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر مدیریت رابطه مخاطب با رسانه آموزشی، پنج حیطه شامل حجم محتوای رسانه ، راحتی کاربر با رسانه ، جذابیت سمعیبصری رسانه ، تعامل پذیری کاربر با محتوای رسانه و سازگاری نرم افزاری و سخت افزاری رسانه را از طریق روش پیمایش الکترونیک و تنظیم پرسشنامه بسته محقق ساخته و پایش خبرگان مورد بررسی قرار میگیرد؛ به نحوی که هر حیطه در قالب یک فرضیه بیان می گردد و جهت هر فرضیه شش سؤال در پرسشنامه بسته قرار میگیرد که پاسخ دهندگان به هر سؤال یکی از پنج پاسخ کاملا موافق ، موافق ، بینظر، مخالف و کاملا مخالف را انتخاب خواهند کرد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) روش پژوهش و چارچوب نظری با پیشرفت هایی که امروزه در روش های آموزشی به وجود آمده ، این روش ها بسیار به هم نزدیک شده اند و آن چه در حال حاضر در این باره بیشتر مورد توجه و بحث قرار میگیرد، نقش رسانه های آموزشی در پیشرفت سیر آموزش است .