Abstract:
سازگاری روانشناختی فرایند پیچیدهای است که هدفش کنار آمدن با تغییرات گسترده در محیط جدید است. هدف پژوهش حاضر پیشبینی سازگاری روانشناختی نوجوانان مهاجر بر اساس مهارتهای مقابـلهای، فاصله اجتـماعی و سـازگاری اجتماعی ـ فرهنـگی بـود. پژوهش حاضر توصیفی ـ همبستگی بود. 96 نفر از نوجوانان 12 تا 18 سال (48 دختر و 48 پسر) مشغول به تحصیل در مدرسه بی ویو در سال 2014 میلادی در شهر اونتاریو کانادا در این پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سنجش سازگاری، مقیاس فاصله اجتماعی، پرسشنامه سازگاری اجتماعی ـ فرهنگی، و پرسشنامه مهارتهای مقابلهای استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل رگرسیون چندمتغیری و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتههای بهدست آمده در این پژوهش نشاندهنده آن است که مهارتهای مقابلهای و فاصله اجتماعی با نقش میانجیگری سازگاری اجتماعی ـ فرهنگی با سازگاری روانشناختی نوجوانان مهاجر، رابطه مثبت دارد و مهارت مقابلهای مسئلهمدار و فاصله اجتماعی، با در نظر گرفتن میزان سازگاری اجتماعی ـ فرهنگی مهاجران میتواند میزان سازگاری روانشناختی را در نوجوانان مهاجر پیشبینی کند. میتوان نتیجهگیری کرد که نوجوانانی که از مهارتهای مقابلهای بیشتری برخوردارند، ادراکشان از فاصله اجتماعی بین کشور مبدا و مقصد کمتر است و سازگاری اجتماعی ـ فرهنگی بیشتری داشتهاند و در کشور مقصد سازگاری بیشتری خواهند داشت.
Machine summary:
يافته هاي به دست آمده در اين پـژوهش نشـان دهنـدة آن اسـت که مهارت هاي مقابله اي و فاصلۀ اجتماعي با نقش ميانجيگري سازگاري اجتمـاعي ــ فرهنگـي با سازگاري روان شناختي نوجوانان مهاجر، رابطۀ مثبت دارد و مهارت مقابلـه اي مسـئله مـدار و ١.
مهارت هاي مقابله اي، فاصلۀ اجتماعي، سازگاري اجتماعي ـ فرهنگي، سازگاري روان شناختي، نوجوانان مهاجر Predicting Psychological Adjustment of Immigrant Adolescents Based on Coping Skills, Social Distance and Sociocultural Adjustment 1 Leila Talebi 2 Mojtaba Amiri Majd, PhD Abstract Psychological adjustment is a complex process aimed at coping with the widespread changes in a new environment.
The study aimed to predict psychological adjustment of immigrant adolescents based on coping skills, social distance and sociocultural adjustment.
ir) Keywords: coping skills, social distance, sociocultural Adjustment, psychological Adjustment, immigrant adolescents.
بنابراين با توجه به مطالب مطـرح شـده و کمبـود مطالعـات در ايـن حـوزه در داخـل ايـران ، در پـژوهش حاضـر تقابـل دو متغيـر ذکرشـده بـا در نظـر گـرفتن نقـش واسـطه اي سازگاري اجتماعي ـ فرهنگي مورد بررسي قرار خواهد گرفـت و از ايـن رو سـؤال اساسـي پژوهش حاضر اين است که آيا مهارت هاي مقابلـه اي و فاصـلۀ اجتمـاعي بـا نقـش ميـانجي سازگاري اجتماعي ـ فرهنگي مهاجران ميتوانند سازگاري روان شناختي نوجوانان مهاجر را پيش بيني کنند؟ روش روش پژوهش حاضر توصيفي و از نوع هم بستگي بود.
همچنين از طريق يافته هاي به دست آمده ، اين نتايج حاصل شد کـه رابطـۀ معنـاداري بين متغيرهاي سازگاري اجتماعي ـ فرهنگي مهاجران بـا سـازگاري روان شـناختي نوجوانـان مهاجر وجود دارد.