Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی نقش تنظیم هیجانی و فرسودگی تحصیلی در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه اصفهان صورت گرفت. نوع تحقیق، از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه اصفهان بود که بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران از بین آنها 200 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. از پرسشنامه مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، و پرسشنامه اهمالکاری استفاده شد. دادهها با استفاده از نسخة 22 نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس تحلیل شد. از روش تحلیل همبستگی برای بررسی رابطه و همچنین، رگرسیون گام به گام برای توان پیشبینی متغیرها استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد، تنظیم هیجانی و زیرمقیاسهای آن غیر از فقدان آگاهی هیجانی رابطه معناداری با اهمالکاری تحصیلی داشت. همچنین، هر سه خردهمقیاس فرسودگی تحصیلی، یعنی خستگی عاطفی، شک و بدبینی و خودکارآمدی تحصیلی نیز رابطه معناداری با اهمالکاری تحصیلی داشتند. بین اهمالکاری تحصیلی و معدل تحصیلی دانشجویان رابطه وارونه بهدست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که مولفههای خودکارآمدی تحصیلی، فقدان شفافیت هیجانی و خستگی عاطفی توانایی پیشبینی اهمالکاری تحصیلی را داشتند.
Machine summary:
نقش تنظيم هيجانيوفرسودگيتحصيليدرپيش بيني اهمال کاريتحصيليدردانشجويان دانشگاه اصفهان 1 سهراب عبديزرين 2 مهدياکبرزاده 3 محمدمصطفوي چکيده اين پژوهش بـا هـدف بررسـي نقـش تنظـيم هيجـاني و فرسـودگي تحصـيلي در پـيش بينـي اهمال کاري تحصيلي در دانشجويان دانشگاه اصفهان صورت گرفـت .
Difficulties in Emotion Regulation Scale, Academic Burnout Inventory, and Procrastination Scale were used as questionnaires.
Keywords : emotional regulation, academic burnout, academic procrastination 1.
از نظر تحقيقـات قبلي، فرسودگي تحصيلي ميتواند به غيبت بيشتر، انگيزة کمتر بـراي انجـام کارهـاي مـورد نياز دوره و درصد بالاتري از ترک تحصيل در دانشگاه ها منجر شـود (حيـاتي و همکـاران ، ١٣٩١) نتايج تحقيق عنايتي و رستگارتبار(١٣٩٦) روي ٣٨٤ نفر از دانشـجويان نشـان داد کـه بين اهمال کاري تحصيلي و فرسـودگي تحصـيلي بـا نگـرش دانشـجويان بـه تحصـيل رابطـۀ معناداري وجود دارد.
از ايـن رو، هـدف پژوهش حاضر بررسـي رابطـۀ بـين تنظـيم هيجـاني و فرسـودگي تحصـيلي بـا اهمـال کـاري تحصيلي در بين دانشـجويان دانشـگاه اصـفهان بـود تـا بررسـي شـود کـه تنظـيم هيجـاني و زيرمقيــاس هــاي آن و همچنــين ، فرســودگي تحصــيلي بــه چــه ميــزان توانــايي پــيش بينــي اهمال کاري تحصيلي دانشجويان را دارند.
در ادامۀ نتايج آزمون رگرسيون گام به گام براي پيش بيني اهمال کـاري تحصـيلي بـر اساس متغيرهاي تنظيم هيجاني و فرسودگي تحصيلي ارائه شده است .
همچنين ، اهمال کاري تحصيلي نقش ميانجي در رابطۀ بين نگرش دانشجويان بـه تحصـيل بـا فرسودگي تحصيلي داشته است .