Abstract:
عوامل مختلفی در فراگیری زبان تاثیرگذارند که همگی میتوانند به بازدهی بیشتر در استفاده درست از زبان منجر شوند. تحقیق حاضر با هدف مقایسه سبکهای یادگیری و هدفگرایی تحصیلی در دانشآموزان دوزبانه و تکزبانه انجام شد. طرح تحقیق از نوع علّی ـ مقایسهای بود. جامعه آماری دوزبانهها متشکل از زبانآموزان دختر موسسه جهاد دانشگاهی مرند و تبریز بود که یک والد ترکزبان و یک والد فارسزبان دارند و تعداد آنها 120 نفر بودند. جامعه آماری تکزبانهها نیز شامل دانشآموزان دختر مدرسه روستای دولتآباد مرند بود که تعداد آنها 140 نفر بود. نمونه آماری این تحقیق متشکل از 30 نفر دانشآموز تکزبانه و 30 نفر دانشآموز دوزبانه بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل دو پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب و پرسشنامه هدفگرایی تحصیلی بود. یافتههای تحقیق حاکی از آن بودند که بین هدفگرایی تحصیلی و سبکهای یادگیری (به غیر از سبک یادگیری آزمایشگری فعال) در افراد دوزبانه و تکزبانه تفاوت معناداری وجود داشت. افراد دوزبانه، هدفگرایی تحصیلی بیشتری داشتند و از سبک عینی بیشتری نسبت به افراد تکزبانه استفاده میکردند. افراد تکزبانه از سبک تاملی، سبک مفهومسازی و سبک یادگیری آزمایشگری فعال بیشتری استفاده میکردند. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت که دوزبانگی هیچ محدودیتی را برای افراد ایجاد نمیکنند و در بسیاری از موارد سبب هدفگذاری و برنامهریزی دقیقتر افراد برای رسیدن به اهدافشان میشود.
Machine summary:
Comparison of Learning Styles and Academic Goal Orientation in Bilingual and Monolingual Students 1 Mehdi Dehestani, PhD 2 Firoze Zangane, PhD 3 Robabe Jafarzadeh 4 Sanaz Khodadoust Abstract There are various factors that affect language learning which could all lead to greater efficiency in the correct use of language.
The objective of this study was to compare learning styles and academic goal orientation in bilingual and monolingual students.
: academic goal-oriented, learning styles, monolingual, bilingual مقدمه ايران کشوري با تنوع گويشي فراوان است ؛ سرزميني که تعداد زيادي از دانش آموزان با تسلط به زبان قومي و مادريشان و با آشنايي اندک به زبان فارسي به دبستان وارد ميشوند (عصـاره و همکاران ، ١٣٩٢).
درنتيجه در اين تحقيق تـلاش شـده اسـت تـا بـه ايـن سـوال پاسـخ داده شـود کـه آيـا ميـان سبک هاي يادگيري و هدف گرايي تحصيلي در دانش آموزان دوزبانـه و تـک زبانـه تفـاوت معناداري وجود دارد؟ طرح تحقيق روش اين پژوهش از نوع علي ـ مقايسه اي است که در آن سبک هاي يادگيري و هدف گرايي تحصيلي در بين دو گروه دانش آموزان تک زبانه و دوزبانه مورد بررسي قـرار گرفتـه اسـت .
بـا توجـه بـه ميـزان F و سطح معناداري به دست آمده ميان نمرة هدف گرايي تحصيلي و سبک هاي يادگيري (به غيـر از سبک آزمايشگري فعال ) در دو گروه افراد دوزبانه و افراد تک زبانه تفاوت معناداري ديـده ميشود.